Prvý elektromobil od Jaguaru krásne ukazuje, že elektromobilita sa nemusí vždy točiť okolo pojmov, ako sú ekológia, emisie alebo šetrenie prevádzkových nákladov. Všetky atribúty elektrického pohonu sú tu využité tak, aby vodičovi a posádke priniesli predovšetkým radosť z jazdy, píše iDNES.cz.
Jaguar i-Pace patrí do kategórie SUV a dobrou správou je, že na rozdiel od mnohých iných áut tejto čeľade nie je v tomto prípade ani jedno z písmeniek použité nadarmo. "S" od slova "Sport" ilustruje zrýchlenie z nuly na stovku za 4,8 sekundy, stály pohon všetkých štyroch kolies a skvelý elektronicky riadený a hydraulicky vyvažovaný podvozok, s ktorým auto aj vo vysokých rýchlostiach sedí ako pribité.
"U" ako "Utility", teda úžitkový, plní automaticky (alebo manuálne) nastavovanou svetlou výškou podľa aktuálneho terénu - zo svojich základných 142 milimetrov sa o 25 alebo 48 milimetrov zvýši, ak prechádzate napríklad nespevnenou cestou. Zároveň má veľký kufor - 638 litrov je možné po sklopení sedadiel zvýšiť na 1453 litrov. A o "V", teda "Vehicle" alebo "vozidlo", nie je pochýb.
Jazda
Zvezenie je jedným slovom famózne. Vždy a za všetkých situácií. Podieľa sa na tom niekoľko komponentov. Jednak je to mohutný akumulátor s kapacitou 90 kWh umiestnený pod podlahou, ktorý významne znižuje ťažisko vozidla a zároveň dodáva elektromotorom dostatok energie ako pre mohutnú akceleráciu, tak veľmi dobrý dojazd.
Po druhé sú to dva elektromotory s celkovým výkonom 295 kW a krútiacim momentom 694 Nm, pričom každý poháňa kolesá na jednej náprave. To znamená, že má i-Pace stály pohon na všetky kolesá a má takmer ideálne rozloženie hmotnosti v dĺžke vozidla.
Po tretie to je elektronicky riadený vzduchový podvozok, ktorý jednak dokáže automaticky aj na požiadanie meniť svetlú výšku vozidla, jednak sa aktívne zapája do stabilizácie vozidla pri jazde - systém analyzuje pohyb vozidla až 500-krát za sekundu a podľa toho vzduchové odpruženie riadi.
Výsledok je skvelý. Akcelerácia je ukrutná a skôr než rozjazd vozidla pripomína štart lietadla. Aj preto, že elektromotor tiahne s plnou razanciou už od nulových otáčok a že je v ceste kolesám len jednostupňový redukčný prevod, a záťah tak nie je narušený akýmkoľvek radením, a tiež preto, že výkon nevädne ani pri zrýchľovaní nad stovku. O potvrdenie maximálnej rýchlosti 200 kilometrov za hodinu sme sa na českých komunikáciách nepokúsili, ale nemáme dôvod o nej pochybovať.
i-Pace ide ako po koľajniciach, schopnosť držať stopu bez ohľadu na nerovnosti a zvlnenie vozovky je udivujúce, rovnako ako chladnokrvný pokoj, s ktorým aj vo vysokých rýchlostiach absolvuje zákruty - pocit istoty, samozrejmosti a pokoja je návykový. Rovnako tak aj možnosť bezpečného bleskového predbiehania. Vo vozidle panuje aj pri dynamickej jazde príjemný pokoj, ktorým sa však vodič nesmie nechať ukolísať. To že v deväťdesiatke máte pocit, že idete najmenej o 30 kilometrov za hodinu menej, neznamená, že budú mať rovnaký pocit fyzikálne zákony udržujúce kontakt pneumatík s vozovkou alebo rýchlosť merací radar.
Hoci možno s elektrickým Jaguarom jazdiť veľmi razantne, skvele mu to ide aj pri pokojnej a plynulej jazde. Potom oceníte príjemné ticho a pokoj, podvozok veľmi dobre žehlí nerovnosti a vodiča rozmaznáva tiež výborný vstavaný audiosystém. Drobnú výčitku si zaslúžia anatomicky tvarované sedačky, ktoré síce majú výborné bočné vedenie, ale majitelia širokých zadkov sa v nich budú cítiť trochu stiesnene. Zarazilo nás tiež mierne presedený sedák vodiča (respektíve ľahko vyťahané čalúnenie) pri testovanom kúsku.
V režime "Comfort", v ktorom sme strávili asi najviac času, nás potešila veľmi jemná reakcie na akceleračný pedál. Výkon možno tak veľmi jemne dávkovať a jazda môže byť veľmi plynulá a dôstojná. Bez obáv tiež môžete s vozidlom presne "pocukávat" napríklad v garážach, aby nehrozilo, že pri neopatrnej práci pravej nohy prerazíte nový výjazd. V režime "Dynamic" je reakcia oveľa ostrejšia, prudšie zošliapnutie znamená "kopnutie", pri ktorom hlavy všetkých vo vozidle synchrónne kliknú o opierky sedadiel. Prepnutie režimov signalizuje nielen úprava grafiky na paneli za volantom, ale aj ambientné osvetlenie interiéru.
Z asistenčných systémov nechýba asistent pre jazdu v jazdnom pruhu, ktorý funguje veľmi dobre a dokáže korigovať smer aj keď je na vozovke vodorovné značenie len na krajnici. Zásahy do riadenia sú jemné a vodičom ľahko prekonateľné, ak by nezodpovedali jeho zámeru. Veľmi dobre funguje udržiavanie odstupu od predchádzajúceho vozidla, spôsob akcelerácie pri opätovnom rozjazde (napríklad po tom, čo sa pomalšie vozidlo vrátilo do pravého pruhu) zodpovedá nastavenie jazdného režimu - v komfortnom je príjemne plynulé, v dynamickom na to i-Pace celkom "šliapne".
Dojazd, spotreba a nabíjanie
Akumulátor vozidla má kapacitu 90 kWh, čo je 2,3-násobok kapacít akumulátorov Renaultu Zoe alebo Nissanu Leaf. Bolo by chybou však usudzovať o podobne násobnom dojazde - do hry totiž vstupuje hmotnosť vozidla a výkon motorov. A i-Pace nie je žiadna ľahká váha, váži cez dve tony, presnejšie 2 133 kilogramov.
Kým so zmieneným Nissanom sme jazdili približne za 17 kWh / 100 kilometrov, s jaguár sme sa dostali na približne 28 kWh / 100 kilometrov. Bola to kombinácia jazdy po meste, diaľnici aj okreskách s tým, že sa jazdilo skôr v kopcovitej krajne, využívali sa rýchlostné limity a nijako sme sa neobmedzovali v pohodlí - takže bolo vždy spustené kúrenie (v teplotách ľahko pod nulou a okolo nuly sa nám nechcelo inak), niekedy aj vyhrievanie sedačiek (to je inak z hľadiska spotreby najefektívnejšia možnosť, ako sa v elektromobile zahriať) a aj hudobná zostava hrala stále.
Môžeme povedať, že s modelom bezpečne na jedno nabitie najazdíte 300 kilometrov, bez toho aby ste sa akokoľvek obmedzovali. Pokiaľ z mixu vypadnú diaľnice alebo budete jazdiť pokojnou jazdou, potom je reálny dojazd dlhší, okolo 350 kilometrov. Či sa dá priblížiť udávanému dojazdu 450 kilometrov podľa WLTP metodiky, sme kvôli krátkej dobe zápožičky zistiť nestihli.
Najrýchlejšie i-Pace nabijete s DC rýchlonabíjačkou, vozidlo síce podporuje až 100 kW nabíjanie, avšak s 50 kW nabíjačkou úplne vybitý automobil dobijete za zhruba dve hodiny.
Pri AC dobíjaní Jaguar nabíja len z jednej fázy a dokáže využiť prúdy až 32 A, teda nabíjanie rýchlosťou 7,5 kW za hodinu. Vybitý akumulátor tak dobijete za 12 hodín. Ak však 32A istič nemáte, musíte sa uspokojiť s pomalším 16A nabíjaním, kde sa dostanete na zhruba 25 hodín. A ak zvolíte 10A nabíjačku z príslušenstva automobilu, nabíjanie sa pretiahne na desivých 36 hodín.
Každopádne pomalšie domáce nabíjanie je najväčšou slabinou inak skvelého vozidla, dvojfázové nabíjanie, ako mal napríklad elektrický Volkswagen Golf, by mu rozhodne pristalo.
Obsluha a zábavný systém
S ovládaním i-Pace som sa zžíval o niečo dlhšie ako s väčšinou iných vozidiel a nepovedal by som, že som si za tri dni stihol obsluhu zautomatizovať.
Najviac mi vadili vlažnejšie reakcie dotykového grafického rozhrania palubného systému - v čase, keď sme na telefónoch a tabletoch zvyknutí na okamžitú odozvu systému, sú sekundové omeškania systému i-Pace nepríjemné. Na začiatku to vo mne dokonca vyvolávalo tendencia povely zbytočne opakovať.
Väčšinu nastavení riešite na dotykovom displeji bez haptickej odozvy, čo vždy vyžaduje pohľad vodiča - a každý pohľad mimo vozovky považujem za nechcený. Pozornosť, aspoň zo začiatku, vyžadujú aj kruhové otočné ovládače klimatizácie, ktorými nastavujete teplotu vzduchu, výkon ventilátorov a vyhrievanie sedačiek. Vrch otočných ovládačov je totiž tvorený displejmi a na nich sa mení ponuka podľa toho, či ovládač pritlačíte, povytiahnete, alebo necháte v strednej polohe. Mimochodom, sedačky je možné nielen vyhrievať, ale aj ventilovať, čo sme však vzhľadom k vonkajším teplotám nevyskúšali.
i-Pace je osadený šiestimi vonkajšími kamerami, ktoré jednak systém dokáže spojiť do jedného 360-stupňového pohľadu z vtáčej perspektívy (zobrazenie je však menšie, než by bolo príjemné a v prednej a zadnej časti sú tesne pred a za karosériou "slepé miesta") a tiež premietnu obraz z ktorejkoľvek kamery - takže napríklad pri parkovaní na chodníku sa môžete pozrieť na situáciu pri prednom alebo zadnom kolese a zaparkovať tesne a pritom minimalizovať riziko odretia diskov - to fungovalo skvele.
Navigácie sú "staré známe" HERE Mapy a ak vozidlo pripojíte pomocou SIM karty do mobilnej dátovej siete, využijete online vyhľadávanie aj informácie o aktuálnej premávke. Hoci máme radšej komunitne zásobenú navigáciu Waze, musíme uznať, že takto dobrú vstavanú navigáciu len tak nestretnete.
Veľkú pochvalu si zaslúži hudobný systém od spoločnosti Meridian, čo je vo svete milovníkov kvalitného zvuku uznávaný high-endový výrobca. Za ozvučenie i-Pace sa rozhodne nemusí hanbiť, hrá totiž excelentne. V príjemnom tichu vozidla si môžete vychutnať tiché aj hlasné počúvanie hudby bez ohľadu na žáner, pričom dostanete skvele prekreslený, detailný, dôstojný a zároveň zábavný prednes. Áno, takto to má v prémiovom elektrickom vozidle hrať.
Záver
Jaguar i-Pace je v ponuke od 77-tisíc eur - podľa stupňa výbavy. V najvyššej konfigurácii HSE (91-tisíc eur) je to samozrejme už veľa peňazí, ale zákazník za ne dostane znamenitý automobil s úplne famóznym jazdnými vlastnosťami.