StoryEditor

Mrzneme a stále nabíjame. Zima ukázala, prečo elektromobily nie sú budúcnosť

Z Prahy do Mníchova dôjdete „normálnym“ autom za tri až tri a pol hodiny, podľa prevádzky.

Prečítajte si zápisky a komentár autoredaktorov MF DNES a iDNES.cz z reálneho života s autami na baterky.

Naplánovali nám všetkým elektromobilitu, k zásuvkám máme začať jazdiť tankovať v nasledujúcich rokoch, kompletné „prepnutie“ má nastať za desať až pätnásť rokov. Po celej Európe sa chystajú továrne na batérie do elektroáut, výrobcovia končia s vývojom spaľovacích motorov, všetko je presne rozvrhnuté. Ale dosť nepripravené a krívajúce na obe nohy. Ako to v súčastnosti vlastne? Čo sa stane, keď si zaobstaráme auto zajtra? Skúsili sme to. Ešte teraz je nám z toho úzko.

Medzi zaslepenými nadšencami do elektromobility sme veľmi „populárni“, údajne máme aj vlastné vlákna v ich internetových diskusiách, kde si z nášho negativizmu robia srandu. Tak sme sa rozhodli prežiť vianočné sviatky za volantmi elektroáut, tých poslov budúcnosti.

Dnes je už na trhu situácia úplne iná, v roku 2019 však dominovali vo svete tieto modely elektrických áut:

​No, jeden z nás nakoniec, keď potreboval naozaj jazdiť a niečo vybaviť, naštartoval naftový kombík a druhý osedlal svojho terénneho dinosaura. Ale poďme na to pekne po poriadku. Na začiatok vysvetlíme, prečo nepovieme, aké batériové autá to boli. Nechceme, pretože si to nezaslúžia. Samé o sebe sú dobré, mať normálny pohon, sú skvelé.

To, že elektrická trakcia pre všetkých je nezmysel, je však vlastné všetkým autám, takže sa obmedzíme na všeobecnú špecifikáciu. Jeden jazdil európskym elektromobilom, druhý čínskym. Oba s približne rovnakým udávaným dojazdom okolo 400 kilometrov – ten európsky mal väčšiu batériu, takže to bolo s nemalou dávkou odriekania reálne, môj čínsky kus bol veľmi optimistický, v skutočnosti v zimnom počasí prešiel polovicu.

Obe to sú moderné vozidlá predstavené v posledných rokoch. Na upresnenie: toto sú užívateľské poznatky dvoch motoristov, ktorí si o sebe dovolia povedať, že sú skúsení, majú za sebou státisíce kilometrov (milión je na dohľad), doma autopark, ktorý je pestrou zmesou romantiky a punku, a s elektromobilmi majú skúsenosti, sú v ich užívaní zbehlí a „v obraze“.

Chceli sme batériové autá vyskúšať ako bežní používatelia, ktorí do nich presadnú z normálneho vozidla – nebudú chcieť meniť svoje návyky, prispôsobovať život elektrovozidlu a starostlivosti oň. Čoskoro zistíte, že nám to vydržalo as...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 02 - Modified: 2024-11-17 05:00:00 - Feat.: - Title: Nič zásadné mu nechýba, ale ponúkne dosť za svoju cenu? Vyskúšali sme nový fanúšikovský Samsung 03 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 04 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 05 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. november 2024 20:21