"Ťuk, ťuk, ťuk," klope mi niečo do plynového pedála. Čo to je? Na palubnej doske svieti zelený symbol topánky. "Neblbni," hovorí mi tým nové Audi A6, "zlož nohu z plynu" - nemá zmysel pridávať, moja navigácia vie, že za chvíľu je obmedzenie na rýchlosť 50 kilometrov za hodinu. Alebo nejaká križovatka.
Jedna z funkcií "inteligentného auta" sa totiž volá Predicitive Efficiency Assist, teda niečo ako asistent efektívnej jazdy. Avšak v prípade, že si ju chcete užiť a ísť štýlom brzda-plyn, nič vám v tom nebráni - klepanie je len také ľahké upozornenie, píše iDnes.cz.
Dobre, pred križovatkou uberieme, ale hneď za ňou zase pridáme - a čo potom na konci obce, tam začne festival splašených koní. Máme ich pod pedálom rovno 340, čo je na sedan luxusnej triedy viac ako dosť.
Trojlitrový šesťvalcový benzínový agregát s dvojstupňovým turbodúchadlom - to vymazáva turboefekt citeľný u dieselovej verzie - vystrelí auto na stovku za päť sekúnd. Je to zviera - avšak nie extra hladné, pretože ani veľmi ostrá jazda nevytiahne z palivovej nádrže viac ako 11 litrov.
Natáčacia zadná náprava mu pomáha ostro prechádzať aj utiahnuté zákruty, pohon všetkých kolies nazvaný Ultra Quattro (zadné kolesá sa pripájajú vďaka bleskovým výpočtom milisekundy predtým, než by nastala strata priľnavosti) zase eliminuje nedotáčavosť.
Ísť ostro s piskotom pneumatík nie je vôbec problém, ale pritom si vôbec nepripadáte, že by o niečo išlo. Auto sa ani nepohne, zadok zo svojej stopy neuhne. Takže hoci sme prišli na prezentáciu dôstojnej limuzíny, smejeme sa pri rezaní zákrut, ako by sme testovali nejaký športiak. Tak je nová A6 dobrá.
Skvelý je aj základ
A ešte lepšia správa je, že jej kvalita sa neobmedzuje len na špičkový model s označením 55 TFSI. Na jazdu z letiska sme dostali základný dvojlitrový štvorvalcový diesel, ktorý na českom či slovenskom trhu bude dostupný až od budúceho roka.
No, základná ... úplne nový motor má výkon 150 kW - teda len o desať menej, ako mal trojlitrový šesťvalec v minulej generácii. A ide viac než dostatočne. Ak opomenieme prestíž, väčšine ľudí by takýto motor musel stačiť.
Vytáča sa viac než šesťvalec, pri rýchlej jazde síce ucítite turbodieru, ale pri pokojnej vôbec. Počas nej si vezme 6,5 litra nafty, pri razantnej "prechádzke" v kopcovitom teréne sme potom jazdili za 7,4 litra. Oboje hodnoty sú viac než rozumné.
A vôbec najlepšou novinkou je, že aj základ má skvelý podvozok - na to, aby famózne zvládol ostré kľučkovanie na okreskách, nepotrebuje vzduchové odpruženie ako šesťvalec ani jeho natáčaciu zadnú nápravu. Masívne tlmiče s premenlivou tuhosťou pekne izolujú väčšinu nerovností vrátane veľkých dlažobných kociek.
V dynamickom móde podvozok mierne stuhne, ale celkovo je neustále nesmierne komfortný, vzduchové odpruženie k tomu potom pridáva ešte typické vláčne pohupovanie.
Majster odhlučnenia
Izolácia. V novej A6 je tak dobrá, že by ste do nej mohli zavrieť aj Radovana Krejčířa - aj keby kričal, ako je nevinný, cez dvojité okná a nové tesnenia dverí by ho nebolo počuť.
"Šestkové" Audi je hlavne luxusná limuzína a ako taká má len o chĺpok horší komfort než vlajková loď s označením A8. Zvonku ju odlíšite hlavne podľa svetiel (šestka ich má vpredu vykusnuté) a kratšej prednej časti.
Používa tiež veľa moderných technológií vrátane 48-voltového generátora, ktorý štartuje motor a vie dodávať autu energiu aj pri vypnutom motore - A6 tak plachtí automaticky až do rýchlosti 160 kilometrov za hodinu, keď sú na to vhodné podmienky, rovnako tak dochádza k semafórom.
Úprimne, vôbec sme to nezaznamenali a úspora by mala byť okolo 0,7 litra paliva na sto kilometrov. Oproti súčasnej siedmej generácii A6 pôsobí novinka neporovnateľne luxusnejšie, otázkou je, či a koľko si za to automobilka nechá zaplatiť. Dozvieme sa to už onedlho, keď ôsma generácia vtrhne na náš trh.