Akým autom je ako celok prvý počin nemecko-francúzskej spolupráce Oplu pod krídlami PSA s francúzskym trojvalcom 1,2 a automatickou prevodovkou? A vôbec, obháji vysokú cenovku ponúknutou hodnotou?
Pekne po poriadku. Opel Crossland X je módne označený ako mestský crossover, bez pohonu všetkých kolies a so svetlou výškou len 124 milimetrov (avšak pri maximálnom zaťažení). Mnohé hatchbacky B a C segmentu ponúknu to isté. Očividne tu ide len o drsnejší a kvázi SUV vzhľad, ako o reálne schopnosti.
Kto vlastne si?
Oproti tradičným typom karosérie z praktických vlastností ponúkne naviac oplastovanie karosérie a balónovejšie pneumatiky. Pohon všetkých kolies do Crosslandu nedáva výrobca vôbec. Aj keď nám je to proti srsti, na vyššie uvedenom nie je nič „zlé“, Crossland X nie je jediný.
Jednoducho, ľuďom stačí schopný vzhľad, úžitkovú hodnotu by mnohí aj tak nevyužili. Viete, stačí mať len ten pocit, že sedíte kvázi v niečom vyššom, schopnejšom, bezpečnejšom a vzhľadovo príťažlivejšom. Toto v dnešnej dobe predáva a automobilky ponúkajú to, po čom je dopyt. Konkurentmi sú napríklad Mazda CX-3, Kia Stonic, Hyundai Kona, VW T-Roc a zabudnúť nesmieme ani na bračeka Citroen C3 Aircross. Väčšina konkurentov však ponúka aj pohon 4x4.
A Crossland X sa vie zapáčiť. Ak zvolíte správnu farebnú kombináciu a výbavu. Videli sme ho aj v základnej výbave a šedej farbe a to nie je, logicky, bohvie čo. V testovanej modrej s bielou strechou a 16-palcovými diskami sa nám Crossland páči, aj keď mu to trvalo dlhšie. Po chuti nám nebol hlavne kvôli bacuľato pôsobiacej časti pre cestujúcich a celkovo obyčajným tvarom. Hodnotenie dizajnu je však subjektívna záležitosť. Uznávame, že rozmerovo veľmi blízka Mokka X sa nám páči o trochu viac. Crossland X pôsobí ako modernejšia Meriva v turistickom oblečení.
Bez predchodcu a s francúzskou technikou
Crossland X je nový typ, ktorý nemá priameho predchodcu. V hierarchii Oplu je rozmermi až nebezpečne blízko Mokke a má nahradiť aj poslednú Merivu, oproti ktorej je vo všetkých smeroch menší (dĺžka -90 mm, výška -10 mm, šírka -47 mm, rázvor osí kolies -40 mm). Crossland X používa platformu Citroenu C3 Aircross a je tak prvým Oplom s francúzskym základom. So súrodencami z PSA zdieľa aj pohonnú jednotku, prevodovku a samozrejme množstvo ďalších komponentov. My sme mali na test 1,2-litrový trojvalec Turbo s výkonom 81 kW (110 koní) a krútiacim momentom 205 Nm. Bol spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom.
Nízko položený krútiaci moment môže čo-to naznačovať o spodovej charakteristike agregátu, reálne však motor zaberá od dvetisíc ootáčok za minútu. Prevodovka občas podtočí motor aj pod túto hranicu a tu sa prepĺňaný trojvalec (1,2 PureTech v autách PSA) trápi. Nie je to také trápenie ako pri nedávno testovanej Micre a ani zvukový prejav motora neobťažuje v takej miere. Nenechajte sa však oklamať. To, že ide o trojvalec, vám jednoducho bude pripomínať. Vibrácie motor na voľnobehu prenáša aj do volantu a o kultivovanosti štvorvalcov sa mu môže snívať.
Čo nás prekvapilo, bola jazda na posledné dva prevodové stupne. Na tie nižšie prevodovka občas motor podtočí a snaží sa accelerovať z pásma, kedy agregát lape po dychu. Ale pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu jazdí vo väčšine prípadov na päťke. Na šestke točí motor pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu iba 1750 otáčok za minútu a chýba mu sila. Trojvalcový motor má pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu iba 2600 otáčok za minútu, za čo by sa donedávna nemusel hanbiť ani dieselový motor.
Aj kvôli dlhým posledným prevodom dokáže Crossland s motorom 1,2 Turbo jazdiť veľmi úsporne. Na našej testovacej trati zajazdil za veľmi dobrých 6,5 litra na sto kilometrov. Pri každodennej pokojnej jazde jazdil za šesť litrov, „economy rally“ počas sedla v premávke a prísnom dodržiavaní rýchlostných limitov znamenal odber iba 5,1 litra. Výrobca udáva v kombinácii 5,3 litra benzínu na sto kilometrov. Pre porovnanie, menšia Micra s 0,9-litrovým trojvalcom, 90 koňmi a bez automatu zajazdila testovaciu trať za 6,4 litra.
Kompromisné zladenie pohonu
Ale viete čo, nejde o úplne márny motor. V nízkych otáčkach síce "drnčí", avšak v tých vyšších, paradoxne, vie skultúrnieť a vytáčanie k 5500 otáčkovej hranici sprevádza prekvapivo príjemná zvuková kulisa. Nečakajte ale výkonovú špičku, stredné pásmo otáčok má motor najradšej. Dynamicky pre Crossland X postačuje napriek tomu, že v ponuke máte aj silnejšiu verziu s výkonom 96 kW (130 koní).
Trochu rozpačito pôsobilo zladenie so šesťstupňovým automatom, čo prekvapilo. Tento motor s prevodovkou sme otestovali aj v súčasnej generácii Citroenu C3 1,2 PureTech a oproti nemu tandem pôsobil hrubším a menej odladeným dojmom. V Citroene išlo o veľmi kultivovaný pohon. V Opli nielenže motor znie drsnejšie a hlasnejšie (v nízkych otáčkach), prevodovka občas nepríjemne cukne, čo ku klasickému automatu nepasuje. Cítiť to najmä pri podraďovaní, napríklad pri dojazde k semaforu.
Nevieme, či je v Crosslande X prevodovka inak naladená ako v C3-ke, alebo konkrétnemu kusu niekto v minulosti robil zle. Predsa 17-tisíc novinárskych kilometrov nie je málo a cifru si pre zreálnenie vynásobte troma. Prevodovka neposkytne športový režim ani radenie pádlami pod volantom, môžete však radiť manuálne v kulise radenia PRND. Myslím, že pre zameranie auta iné ani netreba.
Jazdou nepresvedčil
Jazdne vieme Crossland X charakterizovať dvoma slovami. Nemastný, neslaný. Nejde o to, že podvozok je tuhší a na nerovnostiach uskákaný. Crossland X sa v ostrejších zákrutách nakláňa, zakľakne na vonkajšie predné koleso a vy už vôbec nemáte chuť na ďalšiu sériu prejazdov vo vyšších rýchlostiach. Nejde o to, aby auto, určené do mesta a okolia, malo vedieť jazdiť v serpentínach rýchlo. Prečo však tuhý až tvrdý podvozok je zároveň absolútne nešportový? Môže za to zvýšená karoséria, ktorá potrebuje utiahnutejšie tlmiče?
Nezaškodilo by oveľa viac plavnosti a ani by sme nemukli. A pritom sme nemali ani nízkoprofilové pneumatiky, ale tie s rozmerom 205/60 R16. „Čerešničkou“ na torte je mŕtve riadenie, ktoré pri výjazde zo zákruty ani nemá tendenciu sa vrátiť do stredovej polohy. Celok pôsobí subjektívne ťažšie ako pohotovostných 1 214 kilogramov.
Čo je treba uznať, Crossland X skvelo odhlučnili od aerodynamického hluku. Auto má veľkú čelnú plochu, napriek tomu aj pri rýchlosti 150 kilometrov za hodinu rýchlosti sme so spolujazdcom nemuseli vôbec zvyšovať hlas a ani od A stĺpikov nebolo počuť takmer nič. To mimoriadne prekvapilo. Aj odhlučnenie od kolies je na veľmi dobrej úrovni, ale záleží to na valivom hluku použitých pneumatík. Prácu tlmičov na sérii nerovností už zaregistrujete. Brzdy majú štandardne dobrý brzdný účinok a dajú sa príjemne dávkovať. Jazdne nás Crossland, bohužiaľ, okrem skvelého odhlučnenia aj vo vysokých rýchlostiach ničím nezaujal.
Podarený interiér s chybičkami krásy
Ale nezúfajte, vie zaujať niečím iným. Tak napríklad interiérom. Mimoriadny rozsah nastavenia volantu v spolupráci s výbornými sedadlami s certifikátom AGR zabezpečí veľmi dobrý posed za volantom. Na to, že ide o auto „na podpätkoch“, si sedadlo môžete spustiť príjemne nízko. Sedadlá majú dokonca predĺženie sedáku, čo v tejto triede vôbec nie je pravidlom. Volant padne skvele do ruky, má ideálne hrubý veniec a je veľmi podarený. Ten náš vybavili aj vyhrievaním. Interiér ako celok pôsobí veľmi hodnotne či už vzhľadovo, alebo aj kvalitou materiálov. Až pokým nezačnete skúmať detaily a spracovanie.
V testovanom aute bolo veľa miest, kde nelícovali špáry. Zamrzí to kvôli tomu, že kvalitou boli materiály na veľmi príjemnej úrovni. Tu Nemci (Francúzi?) nevyužili potenciál. Porovnáme to s dlhodobo testovanou Vitarou, kde sú plasty tvrdé už na pohľad, ale interiér je tak kvalitne spracovaný, že to v rámci triedy nemá chybu.
Čo sa týka priestoru, aj tu je Crossland rozpačitý. Vpredu si budete hovieť, pre vodiča a spolujazdca je Opel veľmi príjemným miestom na život s pocitom vzdušnosti, robustnosti palubnej dosky a s ňou súvisiacim pocitom bezpečnosti a solídnosti. Posaďte sa dozadu a rozprávke je koniec. Na kolená ostáva málo miesta, tradičný test so sadnutím si „za seba“ sme mali problém absolvovať a sedeli sme veľmi nepohodlne. Nafúknutá karoséria dokáže vykúzliť navyše miesto nad hlavou, v testovanom kuse ho však skrotila panoramatická strecha. Vzadu sme ju atakovali hlavou.
Podobne ako v Nissane Micra, konštruktéri mysleli najmä na pasažierov vpredu. Na kratšie trasy sa však dá s určitým sebazaprením odviesť vzadu aj vyšším ľuďom. Batožinový priestor má základný objem 410 litrov aj s priestorom pod vyberateľnou podlahou dvojitého dna. Ak nepotrebujete lámať rekordy, nastavíte si ju približne do rovnakej výšky ako nakladaciu hranu, ktorá je mimochodom vyššie umiestnená. Za príplatok môžete mať aj posuvnú zadnú lavicu, ktorá objem kufra dokáže zväčšiť na 520 litrov, čo je veľmi solídna hodnota.
Vychytávky dnešnej doby
Podarený infotainment s navigáciou Navi 5.0 IntelliLink s dotykovou osempalcovou obrazovkou si obľúbite ihneď. Má grafiku vo vysokom rozlíšení, je intuitívny, do navigácie zadáte kľúčové slovné spojenie a ihneď vám vyhľadá váš cieľ. Tu si nie je na čo sťažovať, okrem dvoch vecí. Po spárovaní telefónu a prehrávaní hudby cez Bluetooth nám piesne plynulo neprehral a lezie to na nervy, ak si chcete vychutnať obľúbenú skladbu. Jednoducho skladbu na pár sekúnd prestane prehrávať. Toto sa stalo aj s iným telefónom s OS Android. V ostatných autách sme tento problém nepostrehli, pravdepodobne bude v Crosslande X stačiť nahranie nového SW.
Audiosystém ako taký hrá štandardne a priemerne. Ak sme pri telefónoch, Crossland ponúka aj možnosť bezdrôtového nabíjania telefónu. To sme nerozbehali ani s kolegami. Jedného telefón indukčné nabíjanie nepodporuje, druhého telefón akosi nespolupracoval a ďalší veľký iPhone sa do kastlíka určeného na nabíjanie nezmestil. Toto v Opli nedomysleli. Auto ponúka aj projekčný head-up displej v lacnejšej forme premietania na plôšku pri čelnom skle. Je praktický pri zadanom cieli navigácie, pri kontrole rýchlosti nemusíte sklápať zrak, ale ťahá nám oči. A to nielen v Crosslande, ale globálne.
Po nastavení a vyladení ekvalizéru si hudbu ako tak vychutnáte, pochváliť ho však nemôžeme. Čo nám nevadilo, ale prišlo nelogické, je ovládanie panelu klimatizácie. Nastavenie teploty „poriešite“ klasickými tlačidlami, vyhrievanie zadného (dokonca aj predného) skla taktiež, okrem nastavenia prúdenia vzduchu.
Tu musíte najprv stlačiť klasický gombík na paneli a následne sa vám na displeji infotainmentu zobrazí možnosť nastavenia prúdenia vzduchu. Jedno tlačidlo „mode“ by to vyriešilo. Pochválime však Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového módu a statickým prisvietením do zákrut. Svietia dobre, ale chcelo by to pri v stretávacom móde viac svietiť do šírky. Dá sa to, ukázala to nedávno testovaná Micra.
Perličkou je služba Opel OnStar, ktorú si Maroš Čabák už dávnejšie vyskúšal v Insignii. V Crosslande ju dostanete v základnej výbave. Poskytuje asistenčné, informačné, bezpečnostné a multimediálne služby s vyškolenými pracovníkmi na telefóne. Ak ste unavení, poradcovia sú k dispozícii non stop a dokážu vám napríklad rezervovať hotel. V prípade nehody dokážu k nehode poslať záchranné zložky.
Záver a zhodnotenie
Crossland X 1,2 Turbo v testovanej špecifikácii nie je zlé auto. Ale ani ničím výnimočné. Hrá na city nafúknutou karosériou typu crossover, avšak v "teréne" zvládne toľko, ako hatchback segmentu B a C. Zanietených vyznávačov svižnej jazdy nepresvedčí podvozkom a nie je ani komfortný. V určitých aspektoch je veľmi dobrý, ale ponúka veľa kompromisov a osobne by sme dali prednosť Corse alebo Astre, medzi ktoré rozmerovo pasuje, nebyť vyššej karosérie.
Aj preto ho hodnotíme len maličký kúsok nad šedým priemerom. Navyše, Crossland X v testovanej špecifikácii nie je vôbec z lacného kraja. Stojí 25 420 eur, v základe ho však viete dostať od 15 390 eur.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.