Prvá sériová Škoda Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi pred 30 rokmi, od 17. októbra 1994 až do roku 2001, kedy bola jej produkcia ukončená, bolo vyrobených celkom 1,42 milióna vozidiel. Dnes ich je v domácom českom registri stále zapísaných okolo 110-tisíc a desiatky tisíc ich nepochybne budú pôsobiť aj na našom slovenskom trhu.
Dnes už však majú najstaršie pekné kusy nárok na to, aby sme ich úctivo nazývali „veteráni“ a zároveň si môžu nárokovať veteránske evidenčné čísla. Dôležité je, že Felicia bola významným míľnikom v histórii značky, ktorý dal konštruktérom po začlenení Škody do nemeckého koncernu Volkswagen (v roku 1991) čas na vývoj nových moderných modelov v koncernovom štýle a kvalite (Octavia, Fabia) v súlade so stratégiou zdieľaných spoločných modulov.
Felicia vychádzala z predchádzajúceho úspešného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu Volkswagen vykonala zmeny dizajnu a taktiež techniky, zlepšila kvalitu spracovania a okrem toho i optimalizovala výrobné metódy. Veľkou bolesťou felícií, vrátane tých z konca výroby, však zostala povestná korózia.
Vývoj vozidla, ktorý dostal meno zhodné s populárnym kabrioletom vyrábaným v rokoch 1959 až 1964, začal už v roku 1991, výroba overovacej série bola odštartovaná v roku 1993.
Výrazné odlišnosti
Priamo z favorita však vraj pochádzalo len asi 300 dielov, 2 700 ich bolo potom úplne nových. Vývoj, ktorý trval tri roky, stál vtedy automobilku 1,2 miliardy korún. „Felicia sa od favorita líši predovšetkým guľatejšou karosériou a novým interiérom,“ písala MF DNES. Výraznou zmenou bol aj iný sklon okna na veku kufra, čím sa zlepšila aerodynamika vozidla.
Dizajn felície vznikol v Nemecku v ateliéri koncernu Volkswagen. Vo fotogalérii môžete vidieť i pôvodné „cvičné“ exteriérové makety 1:1, na ktorých sa vo Wolfsburgu pôvodný tím českých dizajnérov značky – vedený Václavom Capouchom – mal naučiť moderné postupy, a ktoré nakoniec súťažili s maketou koncernových dizajnérov.
Capouch ako vtedajší šéfdizajnér navrhol exteriér a interiér. Nakoniec dostal prednosť „nemecký“ variant. Dôvodom bolo to, že bola viac rozpracovaná, pretože sa veľmi nepočítalo s tým, že by vznikol alternatívny návrh. Capouchov návrh je možno oproti nemeckému o niečo hravejší a filigránskejší, ale auto pôsobí o niečo subtílnejším dojmom. Za povšimnutie stojí, že na veku kufra má Capouchov model meno „Favorit“, píše iDNES.cz.
Ako prvý model značky ponúkala Felicia zákazníkom dvojicu airbagov, ABS, k tomu aj niektoré prvky komfortnej výbavy ako je klimatizácia, elektricky vyhrievané predné sedadlá a pri vrcholnej verzii Laurin & Klement dokonca aj kožené čalúnenie. Prvá sériová Škoda Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi 17. októbra 1994 o 10:20 hod. Trojicu felícií pri predstavení verejnosti 26. októbra 1994 potom slávnostne pokrstil vodou z Vltavy vtedajší pražský primátor Ján Koukal.
Z Karlovho mosta následne ľudia zo Škodovky previezli červenú felíciu na Pražský hrad, kde sa s ňou pochválili Václavovi Havlovi: „Ten sadol za volant, naštartoval a nevídanou rýchlosťou vyšiel ľavotočivú zákrutu na prvé nádvorie a smerom z Hradu von,“ písala vtedy ČTK. „Felicia je také rodinné autíčko pre stredné vrstvy. Dúfam, že im bude aj finančne dostupné,“ vyhlásil potom na nádvorí hradu vyznávač mercedesov a lancií.
Nie až tak lacná
To už bolo horšie, pretože základná cena felície bola 209-tisíc korún, zatiaľ čo priemerný plat predstavoval vtedy sedemtisíc korún a na auto tak bolo nutné zarábať až celých 31 mesiacov. Len tak mimochodom – podľa dobových prieskumov verejnej mienky by ľudia považovali za ideálnu cenu novej felice hranicu 139-tisíc korún.
Krátko po krste auta odovzdal predseda predstavenstva Škodovky Ľudovít Kalma kľúče od prvého vozidla rodine Ondráčkových z Havlíčkovho Brodu, ktorej sa v roku 1994 narodili štvorčatá. Felicie sa vyrábali v závodoch v Mladej Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to vo verziách hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun.
Montovali sa aj v bosnianskom Sarajeve a v poľskej Poznani. Model kombi vstúpil na trh v júni 1995, v auguste toho istého roku začala automobilka aj výrobu variantu pick-up (a uzavretého úžitkového prevedenia Van plus). Neskôr bola na báze vozidla Škoda Felicia pick-up predstavená aj Felicia Fun, koncipovaná na využitie vo voľnom čase. Viac ako 18 500 vozidiel variantu pick-up bolo navyše predaných pod označením Volkswagen Caddy.
Základnou pohonnou jednotkou felícií bol benzínový motor s objemom 1289 centimetrov kubických vo výkonových variantoch 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s viacbodovým vstrekovaním). Od roku 1995 bol v ponuke značky taktiež benzínový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový agregát 1,9 D s výkonom 47 kW, oba z produkcie koncernu Volkswagen.
V prvých testoch oceňovali odborníci priestornosť auta (dĺžka bola necelých 3,9 metra). „Prvý dojem: ponúka viac ako štandard vozidiel v tejto cenovej hladine,“ písal vtedy nemecký mesačník ADAC Motorwelt. Varianty boli podľa vybavenia a motorizácie označované skratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusná verzia vyrábaná na oslavu stého výročia automobilky mala označenie Laurin & Klement, existoval však i celý rad ďalších akčných výbav (napr. Atlanta, Magic, Sport Line).
Neskôr aj s vylepšeniami
V roku 1996 prešli felície modernizáciou, v roku 1998 automobilka predstavila facelift, ktorý sa týkal hlavne prednej časti vozidla – masky, nárazníka a kapoty, zmeny sa ale dotkli aj interiéru.
Felicia sa stala jedným z najobľúbenejších automobilov v Česku, okrem iného získala titul Auto roku 1994 v ČR. Po Škode Favorit sa v roku 2000 stala druhou škodovkou, ktorej sa vyrobilo vyše milióna kusov. Výroba bola ukončená 20. júna 2001, pritom celkom vzniklo 1 420 441 kusov felícií. Ešte v roku 2012 bola tretím najrozšírenejším vozidlom v Česku.
Počas výrobného cyklu felície sa objavila i väčšia Škoda Octavia a v roku 1999 Škoda Fabia, ktorá nakoniec zastaranú felíciu kompletne nahradila, dva roky však ešte oba modely vznikali a predávali sa súčasne (octavia aj fabia sú vo výrobe doteraz, aktuálne vo štvrtej generácii).
Felicia sa presadila aj v motoristickom športe. V relyových majstrovstvách sveta pôsobila tri sezóny, od roku 1995 do roku 1997. V celkovom hodnotení získala vo svojej triede jedno druhé a jedno tretie miesto, v roku 1996 sa umiestnil pilot Stig Blomqvist s felíciou pri britskej RAC Rally na vynikajúcom treťom mieste v celkovom hodnotení.