StoryEditor

Škoda Felicia už môže dostať veteránske značky. Takto mohla vyzerať, s menom Favorit

28.10.2024, 11:05
  • Prvým výsledkom spojenia mladoboleslavskej automobilky s koncernom Volkswagen bolo osobné vozidlo Škoda Felicia.
  • Tento populárny model sa stal symbolom prerodu značky v modernú automobilku.
  • Felicia je teda jednou z najdôležitejších škodoviek v histórii, 26. októbra 1994 mala svetovú premiéru na Karlovom moste.

Prvá sériová Škoda Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi pred 30 rokmi, od 17. októbra 1994 až do roku 2001, kedy bola jej produkcia ukončená, bolo vyrobených celkom 1,42 milióna vozidiel. Dnes ich je v domácom českom registri stále zapísaných okolo 110-tisíc a desiatky tisíc ich nepochybne budú pôsobiť aj na našom slovenskom trhu.

Dnes už však majú najstaršie pekné kusy nárok na to, aby sme ich úctivo nazývali „veteráni“ a zároveň si môžu nárokovať veteránske evidenčné čísla. Dôležité je, že Felicia bola významným míľnikom v histórii značky, ktorý dal konštruktérom po začlenení Škody do nemeckého koncernu Volkswagen (v roku 1991) čas na vývoj nových moderných modelov v koncernovom štýle a kvalite (Octavia, Fabia) v súlade so stratégiou zdieľaných spoločných modulov.

Felicia vychádzala z predchádzajúceho úspešného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu Volkswagen vykonala zmeny dizajnu a taktiež techniky, zlepšila kvalitu spracovania a okrem toho i optimalizovala výrobné metódy. Veľkou bolesťou felícií, vrátane tých z konca výroby, však zostala povestná korózia.

Vývoj vozidla, ktorý dostal meno zhodné s populárnym kabrioletom vyrábaným v rokoch 1959 až 1964, začal už v roku 1991, výroba overovacej série bola odštartovaná v roku 1993.

Výrazné odlišnosti

Priamo z favorita však vraj pochádzalo len asi 300 dielov, 2 700 ich bolo potom úplne nových. Vývoj, ktorý trval tri roky, stál vtedy automobilku 1,2 miliardy korún. „Felicia sa od favorita líši predovšetkým guľatejšou karosériou a novým interiérom,“ písala MF DNES. Výraznou zmenou bol aj iný sklon okna na veku kufra, čím sa zlepšila aerodynamika vozidla.

image

Bol to skok do novej dimenzie: Škoda Fabia oslavuje štvrťstoročie, jej pôsobenie predĺžia

Dizajn felície vznikol v Nemecku v ateliéri koncernu Volkswagen. Vo fotogalérii môžete vidieť i pôvodné „cvičné“ exteriérové ​​makety 1:1, na ktorých sa vo Wolfsburgu pôvodný tím českých dizajnérov značky – vedený Václavom Capouchom – mal naučiť moderné postupy, a ktoré nakoniec súťažili s maketou koncernových dizajnérov.

Capouch ako vtedajší šéfdizajnér navrhol exteriér a interiér. Nakoniec dostal prednosť „nemecký“ variant. Dôvodom bolo to, že bola viac rozpracovaná, pretože sa veľmi nepočítalo s tým, že by vznikol alternatívny návrh. Capouchov návrh je možno oproti nemeckému o niečo hravejší a filigránskejší, ale auto pôsobí o niečo subtílnejším dojmom. Za povšimnutie stojí, že na veku kufra má Capouchov model meno „Favorit“, píše iDNES.cz.

image

Škoda Felicia a Felicia Combi

FOTO: Škoda

Ako prvý model značky ponúkala Felicia zákazníkom dvojicu airbagov, ABS, k tomu aj niektoré prvky komfortnej výbavy ako je klimatizácia, elektricky vyhrievané predné sedadlá a pri vrcholnej verzii Laurin & Klement dokonca aj kožené čalúnenie. Prvá sériová Škoda Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi 17. októbra 1994 o 10:20 hod. Trojicu felícií pri predstavení verejnosti 26. októbra 1994 potom slávnostne pokrstil vodou z Vltavy vtedajší pražský primátor Ján Koukal.

Z Karlovho mosta následne ľudia zo Škodovky previezli červenú felíciu na Pražský hrad, kde sa s ňou pochválili Václavovi Havlovi: „Ten sadol za volant, naštartoval a nevídanou rýchlosťou vyšiel ľavotočivú zákrutu na prvé nádvorie a smerom z Hradu von,“ písala vtedy ČTK. „Felicia je také rodinné autíčko pre stredné vrstvy. Dúfam, že im bude aj finančne dostupné,“ vyhlásil potom na nádvorí hradu vyznávač mercedesov a lancií.

Nie až tak lacná

To už bolo horšie, pretože základná cena felície bola 209-tisíc korún, zatiaľ čo priemerný plat predstavoval vtedy sedemtisíc korún a na auto tak bolo nutné zarábať až celých 31 mesiacov. Len tak mimochodom – podľa dobových prieskumov verejnej mienky by ľudia považovali za ideálnu cenu novej felice hranicu 139-tisíc korún.

image

Otec Škody Favorit oslávil 90 rokov. Spája sa však aj s ďalšími legendami našich ciest

Krátko po krste auta odovzdal predseda predstavenstva Škodovky Ľudovít Kalma kľúče od prvého vozidla rodine Ondráčkových z Havlíčkovho Brodu, ktorej sa v roku 1994 narodili štvorčatá. Felicie sa vyrábali v závodoch v Mladej Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to vo verziách hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun.

Montovali sa aj v bosnianskom Sarajeve a v poľskej Poznani. Model kombi vstúpil na trh v júni 1995, v auguste toho istého roku začala automobilka aj výrobu variantu pick-up (a uzavretého úžitkového prevedenia Van plus). Neskôr bola na báze vozidla Škoda Felicia pick-up predstavená aj Felicia Fun, koncipovaná na využitie vo voľnom čase. Viac ako 18 500 vozidiel variantu pick-up bolo navyše predaných pod označením Volkswagen Caddy.

image

Škoda Felicia 

FOTO: Škoda

Základnou pohonnou jednotkou felícií bol benzínový motor s objemom 1289 centimetrov kubických vo výkonových variantoch 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s viacbodovým vstrekovaním). Od roku 1995 bol v ponuke značky taktiež benzínový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový agregát 1,9 D s výkonom 47 kW, oba z produkcie koncernu Volkswagen.

V prvých testoch oceňovali odborníci priestornosť auta (dĺžka bola necelých 3,9 metra). „Prvý dojem: ponúka viac ako štandard vozidiel v tejto cenovej hladine,“ písal vtedy nemecký mesačník ADAC Motorwelt. Varianty boli podľa vybavenia a motorizácie označované skratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusná verzia vyrábaná na oslavu stého výročia automobilky mala označenie Laurin & Klement, existoval však i celý rad ďalších akčných výbav (napr. Atlanta, Magic, Sport Line).

Neskôr aj s vylepšeniami

V roku 1996 prešli felície modernizáciou, v roku 1998 automobilka predstavila facelift, ktorý sa týkal hlavne prednej časti vozidla – masky, nárazníka a kapoty, zmeny sa ale dotkli aj interiéru.

image

Škoda Felicia 

FOTO: Topspeed

Felicia sa stala jedným z najobľúbenejších automobilov v Česku, okrem iného získala titul Auto roku 1994 v ČR. Po Škode Favorit sa v roku 2000 stala druhou škodovkou, ktorej sa vyrobilo vyše milióna kusov. Výroba bola ukončená 20. júna 2001, pritom celkom vzniklo 1 420 441 kusov felícií. Ešte v roku 2012 bola tretím najrozšírenejším vozidlom v Česku.

Počas výrobného cyklu felície sa objavila i väčšia Škoda Octavia a v roku 1999 Škoda Fabia, ktorá nakoniec zastaranú felíciu kompletne nahradila, dva roky však ešte oba modely vznikali a predávali sa súčasne (octavia aj fabia sú vo výrobe doteraz, aktuálne vo štvrtej generácii).

image

Úplne nové SUV od Škody je na Slovensku. Predpokladanú cenu nakoniec podliezlo

Felicia sa presadila aj v motoristickom športe. V relyových majstrovstvách sveta pôsobila tri sezóny, od roku 1995 do roku 1997. V celkovom hodnotení získala vo svojej triede jedno druhé a jedno tretie miesto, v roku 1996 sa umiestnil pilot Stig Blomqvist s felíciou pri britskej RAC Rally na vynikajúcom treťom mieste v celkovom hodnotení.

01 - Modified: 2024-09-17 09:16:51 - Feat.: 1 - Title: Bol to skok do novej dimenzie: Škoda Fabia oslavuje štvrťstoročie, jej pôsobenie predĺžia 02 - Modified: 2024-09-13 09:06:02 - Feat.: 1 - Title: Otec Škody Favorit oslávil 90 rokov. Spája sa však aj s ďalšími legendami našich ciest 03 - Modified: 2024-10-25 11:30:00 - Feat.: 1 - Title: Úplne nové SUV od Škody je na Slovensku. Predpokladanú cenu nakoniec podliezlo 04 - Modified: 2024-10-22 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najvýkonnejšia „civilná“ Fabia: Vznikne sto exkluzívnych kusov, poznáme už aj cenu 05 - Modified: 2024-10-17 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Škoda poodhaľuje úplne nové SUV. Podlieza aj Fabiu a má byť vstupenkou do segmentu 06 - Modified: 2024-10-11 08:45:00 - Feat.: 1 - Title: Škoda odhalila špičkový koncept športiaku. Z rodinného auta je teraz pretekársky špeciál
01 - Modified: 2024-11-21 14:43:16 - Feat.: - Title: Antonín Novotný vykonával prezidentskú funkciu na vedľajší úväzok, pre svoju nevzdelanosť bol terčom vtipov 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 04 - Modified: 2024-11-20 11:00:00 - Feat.: - Title: Vládol len 20 minút. Príbeh francúzskeho kráľa, ktorý to dĺžkou panovania dotiahol až do Guinnessovej knihy rekordov 05 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 16:53