Nepáči sa vám červená farba auta? Možno si ju budete môcť v budúcnosti zmeniť podstatne ľahšie ako dnes a to vďaka patentu Toyoty.FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Patentovala si Toyota revolučný nápad? Na počkanie vraj zmení farbu áut podľa želania

16.05.2024, 14:00
  • Toyota si nechala patentovať nový autolak, vďaka ktorému by „zmenila pravidlá hry“ na trhu.
  • Farbu by totiž bolo možné meniť za kontrolovaných podmienok pomocou svetla a tepla.
  • Táto technika by umožnila upraviť farbu vozidla oveľa lacnejšie a jednoduchšie ako dnes.

V marci 2024 zverejnil Úrad pre patenty a ochranné známky Spojených štátov amerických patentovú prihlášku Toyoty z roku 2022 na farbu, ktorú je možné zmeniť na vozidle rýchlo a komplexne. Riešenie by mohli využiť okrem iného i predajcovia, ktorí by vedeli predávať vozidlá presne vo farbách, ktoré si zákazníci želajú a to bez ohľadu na farbu vozidla „na sklade“.

Rovnako tak by novinka oslovila majiteľov vozidiel túžiaci po jednoduchej zmene. Úprava farby laku vozidla je totiž dnes časovo náročný a nákladný proces. Prelakovanie auta pozostáva z niekoľkých etáp a vyžaduje si nechať vozidlo v servisnom stredisku aspoň týždeň. Alternatívou je oblepiť auto fóliou pre zmenu farby, avšak toto riešenie nie je príliš odolné a tiež je pomerne drahé.

Cieľom nového patentu Toyoty je výrazne urýchliť a zjednodušiť zmenu farby laku, pretože si nevyžaduje prekrytie vozidla dodatočným vonkajším náterom a celá technika je celkom jednoducho použiteľná pre predajcov i autoservisy, takže je možné využiť ju aj komerčne. Systém vyvinul tím Toyota Motor Engineering & Manufacturing North America.

image

Toyota Prius konečne vyzerá štýlovo. Jazdí skvele a úsporne, má však jednu chybičku

Ako je uvedené v patentovej prihláške, s vozidlom je potrebné vojsť do špeciálneho tunela s vykurovacími telesami, ktoré obklopujú vozidlo zo všetkých strán. Keď sa povrch laku zahreje, presunie sa naň panel vyžarujúci svetlo, nazývaný modulátor farieb, aby sa dosiahla úplná transformácia.

Získanie zvolenej farby si vyžaduje použitie svetla špecifickej frekvencie a udržiavanie laku na nastavenej teplote počas primeraného času. Podľa patentovej prihlášky Toyoty je proces riadený pomocou elektronickej riadiacej jednotky zabudovanej do modulátora farieb. Zariadenie pritom môže ovládať operátor alebo dokonca robot.

Modulátor na diaľku komunikuje so serverom a teplotnými senzormi zabudovanými v karosérii vozidla, aby vybral vhodné nastavenia pre konkrétnu farbu na základe želania zákazníka alebo servisného centra. Kedy a či sa tento unikátny systém zmeny farby dostane do reálnej praxe zatiaľ nie je jasné.

image

Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže

S myšlienkami jednoduchej zmeny farby na vozidlách sa však pohrávajú už dlhšiu dobu viacerí výrobcovia. V roku 2022 informovalo BMW, že jeho koncept BMW iX Flow s technológiou E Ink je prvé vozidlo na svete, ktorého vonkajšiu farbu možno zmeniť stlačením jediného tlačidla.

Plynulé zmeny farby umožňuje u automobilu špeciálne vyvinutá karoséria, po nabudení elektrickými signálmi prináša elektroforetická technológia na povrch rôzne farebné pigmenty, čo spôsobuje, že povrch karosérie získa požadované sfarbenie. 

image

BMW iX Flow s technológiou E Ink

FOTO: BMW

Samotná technológia E Ink je mimoriadne energeticky účinná – na rozdiel od displejov alebo projektorov nepotrebuje elektroforetická technológia na udržanie zvoleného farebného stavu absolútne žiadnu energiu, prúd do nej tečie iba počas krátkej fázy zmeny farby. 

Povrchová vrstva na karosérii obsahuje mnoho miliónov mikrokapsúl s priemerom hrúbky ľudského vlasu, pričom každá z nich obsahuje záporne nabité biele a kladne nabité čierne pigmenty.

V závislosti od zvoleného nastavenia stimulácia pomocou elektrického poľa spôsobí, že sa biele alebo čierne pigmenty zhromažďujú na povrchu mikrokapsuly, čo dáva karosérii požadovaný odtieň. Ani v prípade BMW však nie je známe, kedy by sa technológia mohla reálne objaviť na sériovom vozidle.

image

Vyrieši problém elektromobilov? Batéria od firmy CATL ponúka dojazd až tisíc kilometrov​

01 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: 1 - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: 1 - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 03 - Modified: 2024-02-21 09:56:18 - Feat.: 1 - Title: Toyota Prius konečne vyzerá štýlovo. Jazdí skvele a úsporne, má však jednu chybičku 04 - Modified: 2024-03-08 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Silný štart nového roka: Týchto 10 osobných áut v januári ovládlo predaje na Slovensku 05 - Modified: 2024-02-03 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: „Dinosaurus“ od Lexusu končí. Stelesnenie dokonalosti sme stihli zažiť na vlastnej koži 06 - Modified: 2024-01-27 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Vyskúšali sme najpredávanejšie auto sveta. V športovom kabáte a s „batohom“ na chrbte
01 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 02 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 03 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 04 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 05 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. november 2024 17:19