Projekt lietajúceho auta zo Slovenska na seba strhol veľkú pozornosť sveta a mal byť prelomom v doprave, ktorá by sa z ciest presunula čiastočne aj do vzduchu. Najskôr išlo o projekt AeroMobil, na čele s nitrianskym vynálezcom Štefanom Kleinom a investorom Jurajom Vaculíkom. Po nezhodách však v roku 2016 Klein odišiel a vrhol sa do vlastného projektu AirCar, ktorí dotiahol až do štádia, kedy svoj výtvor dostal na viac ako pol hodinu do vzduchu a preletel medzi dvoma slovenskými letiskami.
Po rokoch vývoja, testovania a čerpania financií od investorov sa však ani tento revolučný nápad uvedenia do masovejšej výroby stále nedočkal. Oproti AeroMobilu však projekt stále žije, napreduje a Klein teraz dokonca posúva svoje dielo do rúk Číňanom, čo predstavuje veľký úspech a zisk množstva financií na ďalšie kroky vpred.
Tamojšia spoločnosť Hebei Jianxin Flying Car Technology totiž kúpila exkluzívne práva na výrobu a používanie technológie slovenského lietajúceho auta AirCar v rámci bližšie neurčenej oblasti. Uviedol to server britskej spravodajskej televízie BBC, odvoláva sa na oznámenie spoluzakladateľa spoločnosti KleinVision Antona Zajaca, ktorého firma AirCar vytvorila.
Finančné podmienky síce oficiálne neboli zverejnené, no podľa informácií Denníka E ide o sedemmiestnu čiastku a licencia bola predaná za zhruba rovnakú cenu, ako doteraz stál celý vývoj AirCaru v objeme dvoch miliónov eur. Investície sa teda hneď prvou zmluvou vrátili a impulz by mal zrýchliť aj prípravu slovenskej výroby pre európsky a americký trh, ktorá by mohla odštartovať už asi o rok.
AirCar poháňaný motorom od značky BMW a bežným palivom v roku 2021 uletel 35 minút medzi dvoma slovenskými letiskami. Na vzlet a pristátie využíval vzletové a pristávacie dráhy, pričom premena automobilu na lietadlo trvala iba niečo cez dve minúty. AirCar získal od slovenského dopravného úradu osvedčenie o letovej spôsobilosti v roku 2022 a na začiatku tohto roka sa vozidlo objavilo aj vo videu, ktoré zverejnil svetoznámy youtuber Mr Beast.
Čína už stála na čele vývoja elektromobilov a teraz aktívne vyvíja riešenie pre lietajúcu dopravu. Vo februári uskutočnila firma Autoflight skúšobný let dronu na prepravu cestujúcich medzi mestami Šen-čen a Ču-chaj. Cesta, ktorá autom trvá tri hodiny, trvala dronu 20 minút, lietadlo však bolo bez cestujúcich.
Vlani čínska firma eHang získala od čínskych úradníkov certifikát bezpečnosti pre svoje elektrické lietajúce taxi. Na rozdiel od lietadiel podobným dronom však AirCar nevzlieta a nepristáva vertikálne a potrebuje pristávaciu dráhu. Pre túto formu dopravy stále existujú značné prekážky v oblasti infraštruktúry, regulácie a prijatia technológie verejnosťou.
Celosvetové pokusy o reguláciu tohto odvetvia priniesli skôr množstvo nových otázok. „V tomto ohľade môže história Západu niektoré veci spomaľovať, pretože je tu trochu pokušenia snažiť sa vtesnať tieto nové stroje do starých kategórií,“ povedal BBC konzultant z odvetvia letectva Steve Wright.
„Čína by v tom mohla vidieť príležitosť, ako sa dostať dopredu,“ dodal. Podobné obavy sa kedysi týkali elektromobilov, pri ktorých sa Čína stala lídrom svetového trhu. Predaj technológie slovenského AirCaru by mohol vyvolať otázky, či sa Čína nechystá urobiť to isté s lietajúcimi autami.