StoryEditor

Vzniká nový problém? Ťažké elektromobily drvia parkoviská, nie sú na ich váhu stavané

12.01.2023, 11:35
  • Briti upozorňujú na vznikajúci problém s elektromobilmi. Ich hmotnosť je vyššia, než tá od ktorej sa odvíjali pôvodné stavebné normy.

  • Vo výsledku môžu ťažké elektromobily znižovať životnosť parkovísk a parkovacích domov. A to nielen v Británii.

  • Otázna je i normovaná nosnosť mostných telies, prejazdov a ďalších súčastí dopravnej infraštruktúry. 

Britskí stavitelia varujú, že prevažná väčšina ich viacpodlažných podzemných parkovísk a garážových domov nie je navrhnutá na priemernú vyššiu hmotnosť automobilov na baterky. Sú príliš ťažké. V krátkosti: používané britské stavebné vyhlášky, platné pre budovanie verejných parkovísk, pochádzajú z roku 1976.

Z čias, kedy najpopulárnejším vozidlom na britských cestách bol Ford Cortina, a podľa nej napočítaný priemer hmotnosti osobného vozidla sa pohyboval do limitu jednej tony. Väčšina z približne 6 000 podzemných garáží aj viacpodlažných nadzemných parkovacích domov, ktoré v Británii dnes stoja, tomu stavebnými normami zodpovedá.

Háčik je v tom, že nové modely typicky mestských elektromobilov vážia viac. Zatiaľ čo štíhla kráska Cortina vážila 960 kilogramov, súčasný Peugeot e-208 váži tonu a pol. Tesla Model S dokonca cez dve tony, píše iDNES.cz.

image

Čína valcuje Európu, každý elektromobil vyrobí o tisíce eur lacnejšie než značky v EÚ

Nič proti hrúbokom (dnes im napokon ani nemôžete povedať, že sú tuční), nadpriemerne vyššia hmotnosť moderných elektromobilov sa odvíja od toho, že len ich samotné batérie vážia niekoľko sto kilogramov. Vnútorné komponenty robia elektromobily veľmi ťažkými, ich záťaž je rozložená po celom podvozku, od nápravy k náprave. Malo by to vadiť?

Podľa Britskej asociácie prevádzkovateľov parkovísk (BPA) áno. Z niečoho, čo spočiatku vyzerá ako snaha hľadať „chybu v každom riešení“, sa totiž môže čoskoro stať skutočný problém. Akonáhle v jednej takej priemernej nadzemnej či podzemnej garáži začne parkovať nadpolovičný počet elektromobilov, môže byť reálny problém skutočne na spadnutie, varuje asociácia.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 65% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-11 10:31:00 - Feat.: 1 - Title: Benzín alebo diesel? Tieto jazdené autá patrili v roku 2022 medzi najpredávanejšie 02 - Modified: 2023-01-09 13:35:33 - Feat.: 1 - Title: Zabudnite na manuálnu prevodovku. Toto sú dôvody, prečo si pri jazde obľúbite automat 03 - Modified: 2023-01-10 13:00:17 - Feat.: 1 - Title: Čína valcuje Európu, každý elektromobil vyrobí o tisíce eur lacnejšie než značky v EÚ 04 - Modified: 2023-01-02 11:29:01 - Feat.: 1 - Title: Európske elektromobily v ohrození? Čínska novinka má dojazd takmer tisíc kilometrov 05 - Modified: 2022-12-10 17:30:23 - Feat.: 1 - Title: Za volantom luxusného elektromobilu za takmer 200-tisíc eur. Vzadu si užijete aj kino 06 - Modified: 2023-01-05 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Škoda bije na poplach. Fabiu zrejme pochová norma Euro 7 a nebude jediným modelom
01 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 02 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 03 - Modified: 2024-11-16 22:41:12 - Feat.: - Title: Jelene sa v Anglicku vymkli kontrole - pomôže propagácia jedla z diviny? 04 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 05 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. november 2024 16:10