Zákonodarcovia Európskej únie sa zhodli na nariadení o batériách, ktoré by sa malo postarať o to, aby batérie boli šetrnejšie k životnému prostrediu v celom životnom cykle, teda od ťažby surovín cez výrobu batérií až po ich recykláciu. Akumulátory pre elektromobily vyrábané v Európe by podľa predstáv zákonodarcov mali byť najekologickejšie na svete, píše iDNES.cz.
Od polovice roku 2024 budú musieť výrobcovia udávať uhlíkovú stopu batérií, odhadovanú od ťažby materiálov až po samotnú recykláciu po vyradení z vozidiel a podobne. Od roku 2027 na základe týchto údajov o uhlíkovej stope bude stanovená taktiež najvyššia prípustná hranica pre uhlíkovú stopu batérií predávaných na európskom vnútornom trhu.
Od roku 2027 budú tiež limity pre výrobcov batérií, koľko percent úžitkového materiálu sa bude musieť dať znovu využiť – u lítia polovica, u niklu a kobaltu to má byť 90 percent. Ciele sa k roku 2031 potom ešte navýšia. Mimo toho bude povinné vo výrobe používať tieto recyklované materiály – lítium a nikel aspoň zo šiestich percent, kobalt v zastúpení 16 percent.
„Doteraz je hlavnou obavou a obsahom protestov proti ‚ekologickosti‘ batérií práve ťažba nerastných surovín, spracovateľské aktivity v chemickom priemysle a obava z možnej ekologickej záťaže spojenej s ‚vyhadzovaním‘ starých batérií,“ vysvetľuje Michal Hrubý, výskumný pracovník Inštitút pre európsku politiku Europeum.
Zostáva vám 62% na dočítanie.