Holandská spoločnosť Lightyear zahájila ako prvá na svete sériovú výrobu elektromobilu, ktorý získava energiu priamo zo slnečného svitu. Prvý model Lightyear 0 stojí 250-tisíc eur a firma má už teraz predbežné objednávky na zhruba 150 vozidiel, celkom ich chce pritom vyrobiť 946.
Lightyear plánuje vyrábať vozidlá v závode spoločnosti Valmet Automotive Oyj vo Fínsku. Začne tempom jedno auto týždenne. Do druhej polovice budúceho roka by však malo výrobné tempo stúpnuť a to až na päť áut týždenne, povedal agentúre Bloomberg generálny riaditeľ a spoluzakladateľ firmy Lex Hoefsloot.
Vozidlo je vybavené karbónovou karosériou a na kapote či na streche má zakrivené solárne panely. Podľa Hoefsloota je automobil schopný v lete v Amsterdame jazdiť bez nabíjania dva mesiace a v slnečnom Portugalsku je to až sedem mesiacov. Energia získaná zo slnka pridá každý deň elektrickému systému až 70 kilometrov dojazdu, zo siete potom môžete doplniť ďalších až 625 kilometrov.
Kapacita osadenej batérie je pritom s ohľadom na veľkosť vozidla iba 60 kWh, takže údaje dojazdu sú skutočne úchvatné. Solárne články novej generácie môžu dávať výkon až 1 050 W, za priaznivých podmienok počas slnečných dní tak dokážu každú hodinu získať zo slnka energiu na 10 kilometrov jazdy.
Pri malom dennom nájazde by sa teda čisto teoreticky vozidlo zaobišlo úplne bez nabíjania z elektrickej siete. Motory v nábojoch kolies disponujú výkonom 100 kW (136 koní) a 1 575 kilogramov vážiace vozidlo zrýchli na stovku za rovných 10 sekúnd. Dosiahnuť vie maximálnu rýchlosť na úrovni 160 kilometrov za hodinu a výrobca uvádza spotrebu len 10,5 kWh na sto kilometrov pri rýchlosti 110 kilometrov za hodinu.
Karoséria novinky dosahuje na dĺžku päť metrov a je kvôli čo najlepšej aerodynamike veľmi pretiahnutá. Súčiniteľ odporu vzduchu futuristického modelu je iba 0,19. Pre porovnanie – nízky dvojmiestny malosériový špeciál Volkswagen XL1 z roku 2013 mal súčiniteľ odporu 0,186, píše iDNES.cz. Toto je však päťmiestne plnohodnotne využiteľné rodinné vozidlo s batožinovým priestorom s objemom 640 litrov.
Automobily poháňané slnkom sa zatiaľ len ťažko dostávajú z fázy prototypu, pretože solárne panely vyžadujú veľkú plochu. Hoefsloot dodal, že pre firmu bolo v začiatkoch náročné získať finančné prostriedky, pretože investori sa zdráhali vložiť svoje peniaze do nového konceptu tohto typu.
Spoločnosť bola založená v Holandsku ešte v roku 2016, teraz konštruktéri vyvíjajú model Lightyear 2, ktorého cena by mala začínať na podstatne prijateľnejšej hladine, hovorí sa o sume minimálne 30-tisíc eur. Pripravovaná novinka s „dvojkovým“ číselným označením by teda po uvedení do sériovej výroby bola masovejší elektromobil. Produkcia by mala začať v roku 2025.