Len nedávno sme vás informovali o najnovšej správe spoločnosti Toyota Motor Corporation, ktorá hovorí, že v záujme dosiahnutia uhlíkovo neutrálnej spoločnosti pre mobilitu vyvíja značka nový vodíkový "spaľovací" motor.
Revolučné riešenie, ktoré by mohlo zachrániť spaľovacie motory a vozidlá dneška (s vlastnosťami a prejavom), však našlo najskôr uplatnenie v pretekárskom špeciály Toyota Corolla Sport, ktorý sa už v máji zapojí do vytrvalostných pretekov pod hlavičkou ORC ROOKIE Racing.
Novo vyvinutý motor je v samej podstate prepracovaný 1,6-litrový trojvalcový benzínový agregát, ktorý môžeme aktuálne nájsť napríklad v špičkovom modeli Toyota GR Yaris. Dostal upravený systém dodávky a vstrekovania paliva, aby bol schopný na produkciu energie využívať spaľovanie vodíka.
Takéto riešenie má množstvo výhod. Spaľovanie vo vodíkových motoroch nastáva rýchlejšie ako v tých benzínových, takže sa zlepšuje odozva na stlačenie akcelerátora a okrem spaľovania nepatrného množstva motorového oleja počas jazdy, čo je prípad aj benzínových motorov, vodíkový motor pri používaní emituje nulové množstvo CO2.
Stále sú však prítomné emisie NOx, ktoré by v budúcnosti bolo potrebné redukovať alebo neutralizovať. Mimochodom, pretekárske vozidlo s vodíkovým motorom bude pri súťažiach tankovať vodík vyrábaný výskumným centrom Fukushima Hydrogen Energy Research Field.
Zverejnené krátke video novinky však odhaľuje, ako znie nádejný vodíkový motor a taktiež v ňom pretekár Hiroaki Ishiura vysvetľuje, aké mal z vozidla prvé dojmy.
"Jazda nie je zásadne odlišná (od bežných vozidiel s benzínovým motorom), než som čakal. Ide z toho podobný pocit, ako z normálneho motora. Ak by mi to nikto nepovedal, asi by som si myslel, že je to úplne bežný agregát," hovorí Ishiura.
Z videa je možné počuť, že zvukový prejav vozidla využívajúceho vodíkový motor je veľmi podobný bežnému športovému benzínovému autu. Na rozdiel od vodíkového tichého elektromobilu Mirai teda Corolle s vodíkovým motorom nechýbajú vibrácie alebo klasický revúci zvuk z výfukov.
A to je pre mnohých obrovským benefitom, ktorý vyvoláva pocit, že sedíte v bežnom športovo ladenom vozidle. A pritom vypúšťate nulové emisie CO2. Riešenie však zatiaľ nenájde uplatnenie v sériových modeloch, najskôr má v pláne Toyota svoju technológiu poctivo testovať práve v pretekoch, zapracovať na vývoji a následne sa rozhodne, či je táto cesta do budúcnosti tá pravá.