StoryEditor

Recept na záchranu spaľovacích motorov? Takto znie nádejný vodíkový špeciál od Toyoty

04.05.2021, 14:10
Jedinečná pretekárska Corolla Sport, využívajúca nový spaľovací vodíkový motor, sa ukazuje vo svojom vôbec prvom videu. Prejavom mnohých poteší.

Len nedávno sme vás informovali o najnovšej správe spoločnosti Toyota Motor Corporation, ktorá hovorí, že v záujme dosiahnutia uhlíkovo neutrálnej spoločnosti pre mobilitu vyvíja značka nový vodíkový "spaľovací" motor. 

Revolučné riešenie, ktoré by mohlo zachrániť spaľovacie motory a vozidlá dneška (s vlastnosťami a prejavom), však našlo najskôr uplatnenie v pretekárskom špeciály Toyota Corolla Sport, ktorý sa už v máji zapojí do vytrvalostných pretekov pod hlavičkou ORC ROOKIE Racing.

Novo vyvinutý motor je v samej podstate prepracovaný 1,6-litrový trojvalcový benzínový agregát, ktorý môžeme aktuálne nájsť napríklad v špičkovom modeli Toyota GR Yaris. Dostal upravený systém dodávky a vstrekovania paliva, aby bol schopný na produkciu energie využívať spaľovanie vodíka. 

Takéto riešenie má množstvo výhod. Spaľovanie vo vodíkových motoroch nastáva rýchlejšie ako v tých benzínových, takže sa zlepšuje odozva na stlačenie akcelerátora a okrem spaľovania nepatrného množstva motorového oleja počas jazdy, čo je prípad aj benzínových motorov, vodíkový motor pri používaní emituje nulové množstvo CO2.

Stále sú však prítomné emisie NOx, ktoré by v budúcnosti bolo potrebné redukovať alebo neutralizovať. Mimochodom, pretekárske vozidlo s vodíkovým motorom bude pri súťažiach tankovať vodík vyrábaný výskumným centrom Fukushima Hydrogen Energy Research Field.

​Zverejnené krátke video novinky však odhaľuje, ako znie nádejný vodíkový motor a taktiež v ňom pretekár Hiroaki Ishiura vysvetľuje, aké mal z vozidla prvé dojmy. 

"Jazda nie je zásadne odlišná (od bežných vozidiel s benzínovým motorom), než som čakal. Ide z toho podobný pocit, ako z normálneho motora. Ak by mi to nikto nepovedal, asi by som si myslel, že je to úplne bežný agregát," hovorí Ishiura.

Z videa je možné počuť, že zvukový prejav vozidla využívajúceho vodíkový motor je veľmi podobný bežnému športovému benzínovému autu. Na rozdiel od vodíkového tichého elektromobilu Mirai teda Corolle s vodíkovým motorom nechýbajú vibrácie alebo klasický revúci zvuk z výfukov.

A to je pre mnohých obrovským benefitom, ktorý vyvoláva pocit, že sedíte v bežnom športovo ladenom vozidle. A pritom vypúšťate nulové emisie CO2. Riešenie však zatiaľ nenájde uplatnenie v sériových modeloch, najskôr má v pláne Toyota svoju technológiu poctivo testovať práve v pretekoch, zapracovať na vývoji a následne sa rozhodne, či je táto cesta do budúcnosti tá pravá. 

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 12:08:25 - Feat.: - Title: Tri členské štáty EÚ podporia projekty výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov 05 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 15:53