T etovania dnes patria k štýlovým doplnkom, ktoré si však "obliekate" v podstate na celý život. Ich tolerovanie v spoločnosti sa rokmi podstatne zvýšilo a dnes už sa na takúto ozdobu tela len málo ľudí pozerá "cez prsty". Čo by ste však povedali na potetované auto?
Lexus totiž predstavil celosvetovo prvý automobil s tetovaním. Navrhla a vytvorila ho popredná umelkyňa Claudia De Sabe z Londýna, ktorá sa venuje špičkovému vyhotovovaniu tetovaní a využila na to kompaktný model Lexus UX v čisto bielom vyhotovení.
Namiesto tetovacej ihly však použila mini-vŕtačku Dremel a pomocou nej znázornila na karosérii motív kapra koi predstavujúceho tradičné japonské umenie, ktoré stvárňuje hodnoty šťastia a vytrvalosti.
Tetovaním pomocou vŕtačky odstránila povrchový pigment (lak), aby odhalila podkladový kov a vytvorila komplexní vzor. Potom ručne naniesla päť litrov vysokokvalitného autolaku na zvýraznenie najrôznejších detailov.
V rámci finálnej úpravy doladila kľúčové prvky a snažila sa dosiahnuť výraznejší 3D efekt svojej práce. Následne vozidlo dostalo ochranný lak, aby odolalo poveternostným nástrahám a mohlo tak vyradiť do bežnej prevádzky.
Päť osemhodinových pracovných zmien
Koľko takéto unikátne dielo trvalo zhotoviť? Celý postup od prvotného nákresu si vyžiadal až šesť mesiacov práce, samotné „tetovanie“ však zabralo "iba" päť osemhodinových zmien intenzívnej práce.
Tá bola pritom fyzicky poriadne náročná vzhľadom na vibrácie vŕtačky a samotný objekt, ktorý na rozdiel od človeka nebolo možné počas práce nijak prispôsobovať - otáčať či natáčať do pohodlnejšej pozície.
Kým drobné nepresnosti pri tetovaní človeka sa dajú jednoducho zapracovať alebo zafarbiť do celkového vzoru, „rytina“ vytváraná pomocou mini-vŕtačky vyžaduje absolútnu presnosť a netoleruje omyl.
Odhad ceny?
Ide o jedinečné dielo, ktoré je prvé svojho druhu na svete a nenájdete ho nikde inde. Tetovaný automobil Lexus UX síce nenesie žiadnu oficiálnu cenovku, ale odhaduje sa, že zákazková práca by stála prípadného záujemcu viac než 120-tisíc libier, v prepočte teda približne 132-tisíc eur.
Pre porovnanie, je to viac než dvojnásobok sumy, za ktorú sa u nás model UX ponúka v najvyššej možnej výbave F Sport Top za 56 900 eur. Samotné vyhotovenie diela by teda podstatne prevýšilo sumu samotného vozidla. Svoje umenie pritom premietla Claudia De Sabe na kov namiesto ľudskej pokožky úplne prvýkrát.
„Keď tetujete človeka, musíte premýšľať o svaloch a tkanivách pod pokožkou. V prípade vozidla zasa záleží na zmenách tvarov karosérie v celkovom rámci. Lexus UX sa na tento projekt ideálne hodí vďaka svojmu aerodynamickému tvaru. Všetko od kriviek na bokoch karosérie až po tvar okien, všetko je dynamické a krásne,“ uviedla Claudia De Sabe, ktorej pri práci asistoval jej manžel, pôvodom z Japonska.
Projekt vzdáva hold remeselnému spracovaniu takumi, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou každého vozidla automobilky Lexus, o čom svedčia dizajnové detaily a bezchybné vyhotovenie.
Lexus do dizajnu svojich vozidiel rovnakou mierou premieta tradičné japonské estetické kvality, čo vidno napríklad na obkladoch kabíny modelu UX s textúrou takzvaného papiera washi alebo na hladkom spojení interiéru a exteriéru prostredníctvom čelného skla. To zasa poukazuje na architektúru japonských domov, nazývanú engawa.