StoryEditor

Škoda Scala prichádza v novej verzii. Chystá sa aj ďalšia škodovka na CNG

26.06.2019, 15:17
Škoda predstavuje nový model Scala v prevedení na zemný plyn. Ten je zaujímavou alternatívou k turbodieselom, automobilky zas ťažia z pozitívnej emisnej bilancie tohto pohonu.

Témou dneška je elektromobilita a jej pretláčanie kvôli povinnosti znižovať emisie. Vysoká obstarávacia cena, nedostatočná infraštruktúra a veľmi obmedzená využiteľnosť áut do zásuvky z dôvodu obmedzeného dojazdu sú však prekážky, ktoré sa ešte dlho nepodarí prekonať. Ekologickú plnohodnotne využiteľnú alternatívu pritom automobilky poznajú, píše iDNES.cz.

Pohon na stlačený plyn CNG (Compressed Natural Gas) nie je totiž už nič nové. Nedávno však začali byť plynové pohonnej jednotky znovu v záujme výrobcov vozidiel. Tie sú v porovnaní s benzínovými a naftovými motormi šetrné k životnému prostrediu, čo sa automobilkám v aktuálnom boji za nižšie emisie hodí.

"Zemný plyn tvorí most medzi konvenčnými fosílnymi palivami a elektromobilitou a je navyše okamžite dostupný. Pritom sa vozidlo na zemný plyn tankuje podobne jednoducho a pohodlne ako model s benzínovým alebo naftovým motorom," dodáva Hermann Prax zo Škody Auto. V porovnaní s benzínom a naftou obsahuje stlačený zemný plyn viac energie. Ak sa namiesto CNG použije syntetický plyn či bioplyn z odpadových vôd alebo poľnohospodárskej produkcie, ekologická bilancia sa ďalej výrazne zlepšuje.

"Pridanou hodnotou vozidiel na CNG oproti automobilom na naftu či benzín je tiež tichšia prevádzka, rovnako ako výrazne nižšie náklady na palivo pri zachovaní obstarávacej ceny," uvádza Lenka Kováčovská, výkonná riaditeľka Českého plynárenského zväzu.

"Pohon na CNG má približne o 50 percent nižšie náklady v porovnaní s pohonom na benzín a zhruba o 30 percent nižšie náklady v porovnaní s pohonom na naftu. Značne sú znížené aj náklady na údržbu, a to vďaka úplnej absencii karbónových usadenín v motore," uvádza značka Fiat, ktorá má osobné autá aj dodávky na zemný plyn v ponuke viac ako 20 rokov.

​Ako plnohodnotnú náhradu za zemný plyn možno využiť biometán, ktorý je možné používať v akomkoľvek vozidle s pohonom na zemný plyn bez úprav. "Zdrojov paliva pre CNG motory je niekoľko, okrem klasických fosílnych zdrojov vieme vyrobiť plyn z odpadkov organického pôvodu, splyňovaním biomasy a tiež elektrolýzou vody," uvádza Andrew Shepherd, expert na plynový pohon v značke Seat.

Oproti klasickému benzínovému motoru má ten spaľujúci zemný plyn alebo biometán podľa Shepherda o 75 percent nižšie emisie oxidov dusíka (NOX), nevznikajú žiadne pevné častice, čo sú rakovinotvorné čiastočky, s ktorými bojujú konštruktéri zážihových i vznetových motorov. O štvrtinu nižšie sú aj emisie CO2.

Seat v posledných rokoch v rámci znižovania emisnej bilancie svojej flotily zapracoval prechod na spaľovanie zemného plynu do svojej stratégie. Využil tak zázemie koncernu Volkswagen, ktorý je dnes ťahúňom rozvoja tohto pohonu v Európe. Medzi rokmi 2017 a 2018 zaznamenal Volkswagen dvojnásobný nárast predaja áut na tento alternatívny pohon. Dôvodom je tiež to, že má len slabú konkurenciu.

Autá na CNG dnes ponúka v Európe okrem koncernu VW napríklad Fiat, v obmedzenej miere ešte Volvo. Opel, ktorý mal autá s týmto pohonom v minulosti po prevzatí francúzskou skupinou PSA, ponechal v ponuke iba Astru na zemný plyn. Andreas Marx, šéf európskeho marketingu Opelu pre iDNES.cz však uviedol, že značka túto technológiu nezavrhla, aktuálne sa však sústredí na rozvoj elektromobilov a pracuje pre celé PSA na vodíkovej technológii.

"Keby VW vo vývoji áut na zemný plyn nepokračoval, bola by to dnes mŕtva technológia," myslí si Stephen Neumann, ktorý má v nemeckom koncerne rozvoj CNG technológie na starosti. A pripomína zdanlivo nenápadný benefit tohto druhu pohonu: vozidiel na CNG sa netýkajú zákazy vjazdu do centier miest, ktoré sa dnes začínajú v Európe šíriť.

Škoda Auto

​Značky koncernu VW dnes majú v ponuke 17 osobných modelov na zemný plyn (plus autobusy a nákladné vozidlá Scania a MAN na skvapalnený zemný plyn LNG), tento rok pribudnú vďaka Škode aj ďalšie dva modely. Česká značka na berlínskom fóre o CNG predstavila vo svetovej premiére model Scala na zemný plyn. Pod kapotou má litrový preplňovaný trojvalec s výkonom 66 kW, ktorý používa napríklad aj Seat Arona, ktorá je prvým malým SUV jazdiacim na CNG na svete. Do konca roka Škoda ešte predstaví model Kamiq, ktorý naučili spaľovať zemný plyn.

Volkswagen zabudoval pohon do modelov postavených na platforme MQB vo verzii A0 pre malé autá veľkosti VW Polo, Seatu Arona alebo práve Scaly s Kamiqom, čo sú najväčšie vozidlá na tejto variante modulárnej koncernovej architektúry. Tieto vozidlá majú pod kapotou trojvalec a pri zadnej náprave tri kovové nádrže na plyn, plus malú deväťlitrovou nádrž na benzín, na ktorý motor štartuje a prípadne poslúži pre núdzový dojazd k plničke.

Zatiaľ predbežná hodnota Scaly dojazdu na plyn je cez 400 kilometrov. Škoda už nebude pokračovať v predaji "plynovej" varianty najmenšieho modelu Citigo, ktoré už sa v spaľovacích variantoch dopredáva a bude k dispozícii len vo verzii na elektrický pohon. Nepočíta sa ani so zástavbou CNG pohonu do väčších modelov, aj keď napríklad Audi ponúka verziu G-tron aj v rámci veľkého modelu A5 Sportback s motorom pozdĺžne, Volkswagen zas ponúka úžitkový model Caddy.

​Škoda však oslavuje dlhodobo úspechy s Octaviou G-TEC, ktorá reprezentuje druhú variantu pohonu na CNG na platforme MQB v prevedení pre kompaktné autá. Octavia a bratský Golf TGI teraz dostáva vylepšené prevedenie plynového pohonu s novým motorom, v ktorom pôvodnú "jednaštvorku" vystriedal opäť preplňovaný štvorvalec, avšak s objemom 1,5-litra. Namiesto dvoch má teraz pod podlahou kufra a zadnými sedadlami tri nádrže, ktoré sú aktuálne plastové namiesto kovových.

V Európe je v súčasnosti takmer 3 600 plniacich staníc na CNG, veľmocou je Taliansko, okrem Česka má dobré pokrytie i Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko, rýchly rozvoj aktuálne sledujeme vo Španielsku.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 22:41