Recyklačná jednotka OMV ReOil vyrába syntetickú ropu z použitých plastov, na ich výrobu sa tiež pôvodne použila ropa, píše iDNES.cz. "Táto technológia nám umožňuje využiť jeden barel ropy viackrát. To znamená, že sa spáli menej plastov v spaľovniach a tým znížime emisie skleníkových plynov. Metóda ReOil teda pomáha naplniť ciele v oblasti trvalej udržateľnosti, ktoré sa týkajú emisnej efektivity z hľadiska cyklu CO2," vysvetľuje Manfred Leitner z predstavenstva petrolejárskej spoločnosti OMV.
V roku 2013 spustila vo svojej rafinérii Schwechat na okraji Viedne prvú testovaciu prevádzku, ktorá spracovala za hodinu približne päť kilogramov použitých plastov. V roku 2018 bolo uvedené do prevádzky vylepšené testovacie zariadenie s kapacitou sto kilogramov plastov za hodinu. Počas tejto doby vyrobí sto litrov syntetickej ropy.
"Rafinéria Schwechat potom túto ropu ďalej spracováva a vyrába z nej palivo alebo suroviny na opätovnú výrobu plastov. Tým uvádza do praxe princíp takzvanej cirkulárnej ekonomiky, ktorej princípom je šetrnosť k prírodným zdrojom," vysvetľuje OMV. Do celého projektu investovala zhruba desať miliónov eur, z toho asi desať percent nákladov pokryla Rakúska spoločnosť pre financovanie výskumu (FFG).
V priebehu recyklácie je využívané takzvané tepelné krakovanie (štiepenie), ku ktorému dochádza pri teplotách nad 300 stupňov Celzia. Ide o metódu rafinácie, pri ktorej sa dlhé a stredné uhľovodíkové reťazce štiepia na jednoduchšie uhľovodíky.
To znamená, že zvolená metóda kompletne využíva existujúce technológie. Surová ropa, ktorá je zmesou uhľovodíkov s relatívne krátkymi uhľovodíkovými reťazcami, je premenená na plasty s dlhšími uhľovodíkovými reťazcami. Tie sú potom vo viedenskej rafinérii premenené späť na zmes jednoduchších uhľovodíkov.
Technológiu má OMV patentovanú v Európe, USA, Rusku, Austrálii, Japonsku, Indii, Číne a mnohých ďalších krajinách. "Metóda recyklácie bola plne začlenená do prevádzky rafinérie a tím vývojárov už začal pracovať na plánoch pre ďalšiu generáciu tejto výrobnej jednotky," uvádza skupina OMV Aktiengesellschaft, ktorá je jednou z najväčších priemyselných spoločností v susednom Rakúsku.
Z odpadkového koša do nádrže
Podobne koncipovaný projekt nájdeme v Barcelone, kde premieňajú organický odpad zhromaždený v meste na biopalivo. Projektu Life Methamorphosis sa zúčastňuje domáca značka Seat, ktorá v posledných rokoch v rámci znižovania emisnej bilancie svojej flotily podporuje aj prechod na spaľovanie zemného plynu (CNG). Ako plnohodnotnú náhradu za neho možno práve využiť biometán, ktorý je možné používať v akomkoľvek vozidle s pohonom na zemný plyn.
"Každý obyvateľ Barcelony vytvára 1,5 kilogramu odpadu denne. To znamená, že každý deň vzniká 2,5 milióna kilogramov odpadu. A z toho je len 40 percent recyklovaných. Zo všetkého organického odpadu dokážeme vyrobiť biometán v množstve, ktoré umožní vodičom 10-tisíc vozidiel najazdiť 15-tisíc kilometrov za rok," vypočítava Andrew Shepherd, inžinier Seatu, ktorý vedie projekt Methamorphosis. Biometán sa vyrába z organického odpadu z hnedých košov a z ďalšieho využiteľného materiálu zo šedých popolníc. Závod na triedenie a likvidáciu odpadu Ecoparc 2 v Barcelone premieňa všetky uvedené suroviny na biopalivo.
Proces premeny na biometán začína, akonáhle je v areáli triedenia všetok organický odpad a je umiestnený do obrovských nádob pre anaeróbnu digesciu, teda kontrolovanú mikrobiálnu premenu organických látok bez prístupu vzduchu.
Každá z týchto nádob má objem 4 500 metrov kubických a s výškou dvadsaťšesť metrov je rovnako vysoká ako osem-poschodová budova. Vďaka neprítomnosti kyslíka sa v nádobách spustia rozkladné procesy, medzi ktorých produkty patria plyny. O tridsať dní neskôr je výsledkom bioplyn so 65 percentným podielom metánu.
"Tento bioplyn stále nemá dostatočnú kvalitu na to, aby mohol poháňať motory našich vozidiel, takže musí byť rafinovaný," vysvetľuje Shepherd. Organické zvyšky, ktoré neboli premenené na bioplyn, nájdu uplatnenie ako hnojivá. Zmes plynov obsahujúca metán a oxid uhličitý je teda nutné ďalej rafinovať, aby dosiahli dostatočnú kvalitu pre pohon automobilov. Inžinier Seatu uvádza, že automobilka teraz testuje, aký bude mať vplyv na ich motory výhradné používanie tohto biometánu.
Veľký potenciál
Po fáze rafinácie sa plyn stlačí a skladuje. "Doplnenie paliva na plniacej stanici projektu trvá menej ako tri minúty. Tento biometán možno dodávať do siete pre distribúciu zemného plynu. Biometán má rovnaké chemické zloženie, takže môže byť používaný priamo alebo v zmesi s konvenčným zemným plynom," dodáva Shepherd.
Oproti klasickému benzínovému motoru má ten spaľujúci zemný plyn alebo biometán podľa Shepherda o 75 percent nižšie emisie oxidov dusíka (NOX), nevznikajú žiadne pevné častice, čo sú rakovinotvorné čiastočky, s ktorými dnes bojujú konštruktéri zážihových i vznetových motorov.
Aktuálne beží projekt Methamorphosis v testovacom režime so štyrmi Seatmi. "Ecoparc 2 však má potenciál vyrábať oveľa väčšie množstvo plynu. Pokiaľ by bol všetok bioplyn, získavaný v areáli Ecoparc 2, rafinovaný na biometán, mohlo by 3 750 Seatov Leon prejsť každý rok zemeguľu," uvádza expert na plynové autá španielskej značky.
"Týmto plynom z obnoviteľných zdrojov plánujeme bojovať proti mnohým vážnym problémom súčasnosti, pretože tým prispievame k realizácii cirkulárnej ekonomiky a znižovaniu množstva odpadu či skleníkových plynov. V porovnaní s benzínom je s výrobou a používaním biometánu spojených o 80 percent menej emisií CO2," dodáva Shepherd a pridáva ešte takmer 40 percentnú úsporu nákladov na prejdený kilometer.
Zdrojov paliva pre CNG motory je niekoľko. Okrem klasických fosílnych zdrojov je možné vyrobiť plyn z odpadkov organického pôvodu, splyňovaním biomasy a tiež elektrolýzou vody.