Koncern PSA vyrábajúci Peugeoty, modely Citroenu a Opelu a možno čoskoro ešte autá ďalších značiek, má v predajných štatistikách položku, ktorá neznalých dostane do kolien, píše iDNES.cz.
Poriadne fúzatý model 405 bol ešte predvlani druhým najpredávanejším Peugeotom a dokonca aj celkovo druhým najpredávanejším modelom celého francúzskeho koncernu. V štatistikách za minulý rok stojí, že ich vzniklo vyše 80-tisíc, za predvlaňajší rok avšak 266-tisíc.
Teraz sa "štyristopäťka" začala vyrábať ako Peugeot Khazar 406 v Azerbajdžane na základe zmluvy medzi miestnym koncernom AzerMaš a iránsku firmou IKCO. Azerbajdžanského kapitálu je v podniku 75, iránskeho 25 percent.
Vo vlani otvorenej továrni s kapacitou 10-tisíc áut vyrába autá tristo zamestnancov. V minulom roku stihli vyrobiť tisíc áut, 60 percent z nich si vraj kúpila privátna klientela. Továreň Neftchala vie produkciu navýšiť až na trojnásobok pridávaním smien. Fabrika už od roku 2010 vyrába modely čínskej automobilky Lifan. Plánuje sa tiež výroba prevzatých Renaultov a vstup na ruský trh.
Emin Akundov, šéf automobilky AzerMaš, navyše tento rok v marci oznámil, že v priebehu tohto roka odštartuje tiež výrobu Peugeotu 207, ktorý v európskej produkcii dožil v roku 2014, avšak dodnes sa vyrába práve v Iráne. Akundov ešte uviedol, že model 406 sa predáva pod značkami Peugeot i Khazar. "Dvestosedmička" však už ponesie iba meno francúzskej automobilky.
Automat aj USB
Azerbajdžanská 405 bude k dispozícii buď s benzínovým 1,8-litrovým motorom a výkonom sto koní, alebo s turbodieselom s podobným výkonom. Okrem manuálnej prevodovky bude možné zaobstarať si aj verziu s automatom.
Tento francúzsky dinosaurus, na ktorého je evolúcia zrejme krátka, má mať vo výbave taktiež klimatizáciu, elektricky ovládané predné sedadlá a dva airbagy, k dispozícii budú aj parkovacie senzory a dokonca USB.
Peugeot 405 sedan až do vlaňajška vyrábala po mnohých úpravách a peripetiách s prerušením produkcie v prvej polovici tejto dekády automobilka Iran Khodro (IKCO) vyrábajúca Peugeoty v Iráne. Vymenila ho za nástupcu v podobe ďalšieho slávneho modelu značky - Peugeotu 406.
Licenčná výroba využíva veľké množstvo lokálnych dodávateľov, francúzska automobilka Iráncom však stále dodáva niektoré špecifické diely.
Zlaté časy
Peugeot 405 patrí k najúspešnejším a zároveň najpodarenejším francúzskym autám vôbec. Za jeho európsku kariéru sa ich od roku 1987 do roku 1997 predalo 4,6 milióna, do dneška ich vďaka licenčnej výrobe pribudlo ďalších asi štyristo tisíc. Okrem francúzskeho Sochaux a britského Rytone sa montoval aj v Zimbabwe, Egypte, Indonézii, Thajsku, Argentíne, Čile, Poľsku a na Taiwane.
Model tvarovaný slávnym Pininfarinom zvonku a blahoslaveným dizajnérom Paulom Bracq zvnútra zachraňoval v 80. rokoch spoločne s ďalšou ikonou, modelom 205, francúzsku automobilku.
Peugeot 405 si vyslúžil i prestížny titul európskeho auta roku 1988, v rovnakom roku tiež vyrazil na severoamerické trhy. V USA však dieru neurobil a bol to zároveň posledný Peugeot, ktorý sa tam predával. Dnes automobilka pracuje na jeho návrate.