Česká automobilka prináša na svet úplne nový model, ktorý má byť nielen nástupcom končiaceho Rapidu, ale aj priekopníkom nového dizajnového smeru značky – Simply Surprising.
Nový päťdverový hatchback kompaktného segmentu bude svojím pôsobením v nižšej strednej triede útočiť najmä na koncernový Volkswagen Golf, voči ktorému chce zaujať štýlovým dizajnom a prepracovaným interiérom.
Rovnako tak má byť prednosťou novinky aj dostatok priestoru ako vpredu, tak aj vzadu či v rámci batožinového priestoru.
Dizajnová (r)evolúcia?
Škoda Scala bude ako prvá v Európe propagovať dizajn, v rámci ktorého sa na zadnej časti umiestnil nápis Škoda (náhrada za klasické logo). Dynamický vzhľad následne umocňujú maximálne až 18-palcové hliníkové disky kolies či predĺžené sklo piatych dverí (podobne ako pri modeli Rapid Spaceback) ako súčasť výbavy Style.
"Vozidlo Scala predstavuje dôležitý krok v ďalšom vývoji dizajnového jazyka značky Škoda. Nie je len praktický a dostupný pre všetkých, ako si ľudia u našich vozidiel doposiaľ zvykli, ale navyše má aj veľmi dynamický, športový a veľmi emotívny vzhľad," tvrdí o novinke Oliver Stefani, šéfdizajnér spoločnosti ŠKODA AUTO.
Už v základe budú mať zákazníci k dispozícii LED predné svetlomety a za príplatok bude možné osadiť dokonca Full LED svetlá. Rovnako sú na tom potom aj koncové svetlá v prevedení LED v základe a Full LED na želanie.
Diódy nájdeme aj v prepracovanom „revolučnom“ interiéri modelu Škoda Scala. Na výber budú dva varianty ambientného osvetlenia, pred vodičom bude možné osadiť vôbec najväčší digitálny štít v triede s uhlopriečkou 10,25-palca nahrádzajúci klasické budíky, miesto si tu nájde novo osadený displej infotainmentu s uhlopriečkou až 9,2-palca či nový koncept kabíny s mäkčenými materiálmi. Prepracovaná je stredová konzola a sedadlá môžu byť obohatené o pohodlné čalúnenie z ušľachtilého mikrovlákna Suedia.
Priestor ako v Octavii
Elitu v rámci priestrannosti zastupoval v ponuke značky nepochybne model Superb. Nová Škoda Scala však chce ponúknuť aj napriek pomerne kompaktným rozmerom dostatok miesta pre posádku, pričom podľa informácii automobilky má dosahovať podobné „údaje“ ako je tomu pri modeli Octavia.
Výrobca to dosiahol vďaka 2 649 milimetrov dlhému rázvoru náprav, vďaka čomu je priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách 73 milimetrov a priestor pre hlavu na zadných sedadlách 982 milimetrov.
Má ísť teda o najlepšie hodnoty vo svojej triede. Základný objem batožinového priestoru je 467 litrov a po sklopení zadných sedadiel je možné dosiahnuť objem až 1 410 litrov.
Nielen trojvalce
Pod kapotou nájdeme následne jeden z trojice benzínových TSI agregátov, alebo jeden naftový motor. Základ tvorí litrový trojvalec s výkonom 70 kW alebo 85 kW (175Nm krútiaci moment alebo 200 Nm krútiaci moment), prípadne 1,5-litrový agregát s výkonom 110 kW (250 Nm krútiaci moment).
Výkonnejší litrový a 1,5-litrový motor je možné kombinovať so šesťstupňovým manuálom alebo 7-stupňovým automatom DSG. Najslabšiu verziu dostanete jedine s päťstupnovým manuálom.
Naftový motor TDI ponúkne z objemu 1,6-litra 85 kW výkonu a 250 Nm krútiaceho momentu a je možné ho spojiť so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovým automatom DSG. Okrem toho doplní ponuku v roku 2019 aj litrový G-Tec trojvalec s výkonom 66 kW (145 Nm krútiaci moment) spaľujúci zemní plyn CNG a pracovať bude výhradne so šesťstupňovým manuálom. Všetky benzínové agregáty sú už vybavené aj filtrom pevných častíc.
Dynamický charakter bude môcť modelu dodať aj voliteľný športový podvozok s dvoma nastaveniami. Je o 15 milimetrov nižší a okrem režimu Normal je tu tiež režim Sport s tvrdším charakterom tlmičov. Režim môže vodič nastaviť v menu Driving Mode Select, ktorý je dodávaný spoločne so systémom Sport Chassis Control. Zvolený režim, samozrejme, ovplyvňuje aj reakcie volantu, motora a prevodovky.
Množstvo noviniek
Škoda Scala sa chváli tiež až deviatimi airbagmi či množstvom moderných bezpečnostných a asistenčných systémov – napríklad Crew Protect Assist, asistent zmeny jazdného pruhu varuje pred blížiacimi sa vozidlami do vzdialenosti 70 metrov (Side Assist) na rozdiel od klasického snímača mŕtveho uhla zaberajúceho len 20 metrov.
Nechýba ani asistent vyparkovania (Rear Traffic Alert), asistent kontroly jazdného pruhu Lane Assist či Front Assist s funkciou núdzovej brzdy už v štandarde. O rozpoznanie únavy u vodiča sa stará Driver Alert a vhod padne určite tiež adaptívny tempomat až do rýchlosti 210 kilometrov za hodinu. Menej skúsených vodičov poteší parkovací asistent, ktorý vám auto nielen zaparkuje, ale taktiež z miesta vyparkuje.
Hoci sa auto radí do nového „Simply Surprising“ smeru, nechýbajú ani tradičné praktické Simply Clever riešenia ako škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže, dáždnik vo dverách, odpadkový kôš vo dverách, háčiky na B stĺpikoch, medzipodlaha v batožinovom priestore a mnoho ďalšieho. Celkovo má ísť až o 23 „clever“ riešení nielen pre vodiča.
Výroba novinky odštartuje začiatkom budúceho roka a prvé kúsky by sa k zákazníkom mali dostať už v prvom polroku 2019. Cena zatiaľ známa nie je.