Ktoré auto produkuje viac emisií: postaršie rozhrkané auto, alebo nejaký zánovný model? Konvenčné zmýšľanie by nás najskôr viedlo k záveru, že vozidlo so starším rokom výroby bude asi výraznejším znečisťovateľom ovzdušia. Lenže aktivisti z londýnskeho klimatického hnutia Possible konvenčne nerozmýšľajú.
Preto tiež na základe svojho výskumu vyhodnotili, že priemerný automobil s konvenčným motorom zakúpený v roku 2013 bude mať v priemere nižšie emisie uhlíka ako vozidlo zakúpené dnes. Na vine sú tu predovšetkým rozmerné SUV, produkujúce viac emisií. Tým však osočovanie a hľadanie vinníkov nekončí, píše iDNES.cz.
Aktivisti totiž ďalej uvádzajú, že existuje veľmi silná korelácia medzi priemernými príjmami majiteľa a vlastníctvom veľkého SUV. Údaje o vlastníctve vozidiel v Anglicku potvrdzujú, že u domácností s príjmami o pätinu vyššími, než koľko je oblastný priemer, je až o 81 percent vyššia pravdepodobnosť, že budú vlastniť automobil produkujúci vyššie emisie ako automobily zvyšných štyroch pätín nie až tak bohatých domácností.
Súčasne potom tá „horná pätina“ s vyššími príjmami ročne najazdí až trikrát viac kilometrov ako ľudia zo spodnej časti nízkopríjmového spektra. „S ohľadom na produkciu skleníkových plynov už nie je pravdou, že by vodiči z nízkopríjmových skupín – vlastniaci staršie vozidlá – boli najväčšími znečisťovateľmi,“ píšu Possible.
„Naopak sú nimi tí, ktorí sa počítajú k majetnejším vrstvám. Práve tí si totiž výrazne častejšie kupujú rozmerné SUV, produkujúce viac emisií,“ dodávajú. Čo vo výsledku aktivisti považujú za pádny argument pre uznanie princípu „znečisťovateľ platí“, ktorý by sa mal premietnuť do vyššieho emisného zdanenia, v závislosti od veľkosti vozidla. Hoci to ich „znečisťovateľ platí“ neznamená nič iné, než staré dobré „nech platia boháči“.
Zostáva vám 51% na dočítanie.