Svet by sa mohol stretávať s nedostatkom lítia, podľa niektorých analytikov už v roku 2025. Iní analytici sa však domnievajú, že sa nedostatok lítia, nevyhnutná „prísada“ do batérií elektromobilov, prejaví neskôr. Analytici zo spoločnosti BMI nedostatok z veľkej časti prisudzujú dopytu po lítiu v Číne, ktorý v krajine prevyšuje produkciu tohto kovu.
„Očakávame, že v rokoch 2023 až 2032 dopyt po lítiu len pre elektromobily v Číne porastie priemerným tempom 20,4 percenta ročne,“ uvádza BMI v správe, na ktorú sa odvoláva server CNBC. Dodávky lítia v Číne potom v rovnakom období vzrastú iba o šesť percent. Toto tempo nemôže podľa BMI uspokojiť ani tretinu predpokladaného dopytu. Čína je pritom tretím najväčším svetovým producentom lítia.
Svetová produkcia lítia v roku 2021 predstavovala 540-tisíc ton. Svetové ekonomické fórum WEF predpokladá, že do roku 2030 presiahne celosvetový dopyt tri milióny ton. Spoločnosť S&P Global Commodity Insights odhaduje tohtoročný predaj elektromobilov na 3,8 milióna a neskôr počíta s prudkým rastom, ktorý do roku 2030 zvýši predaj na viac ako 30 miliónov.
„Sme hlboko presvedčení, že lítia bude nedostatok,“ konštatovala analytička Corinne Blanchardová z Deutsche Bank. „Predpokladáme samo sebou rast ponuky, no dopyt porastie oveľa rýchlejšie,“ dodala. Zatiaľ čo do konca roka 2025 odhaduje Blanchardová deficit uhličitanu lítneho na 40-tisíc až 60-tisíc ton, do konca roka 2030 podľa nej deficit narastie až na 768-tisíc ton.
Iní analytici nemajú za to, že sa nedostatok dostaví tak skoro, ale aj tak očakávajú do konca desaťročia deficit. Rastúci dopyt by podľa spoločnosti Rystad Energy mohol do určitej miery pokryť väčší počet dolov. V súčasnej dobe sa vedie prieskum stoviek potenciálnych lítiových baní. V prevádzke ich je teraz vo svete 101, uvádza spoločnosť Refinitiv.
Produkcia lítiových baní sa v tomto roku zvýši medziročne o 30 percent a v roku budúcom o 40 percent, odhaduje Susan Zouová z Rystad Energy. V budúcom roku očakáva síce prebytok lítia, ale okolo roku 2028 začne podľa nej dodávateľské reťazce trápiť jeho nedostatok.
V reakcii na nedostatok suroviny sa môžu ceny lítia priblížiť rekordu z minulého roka, čo by následne zvýšilo náklady na výrobu batérií. Ceny uhličitanu lítneho sa vlani v novembri vyšplhali na rekordných takmer 600-tisíc jüanov (asi 75-tisíc eur) za tonu, čo je viac ako dvanásťnásobok cien z januára 2021.
Od prvého objavu k plnohodnotnej prevádzke lítiovej bane zvyčajne uplynie 10 a viac rokov, oznámil serveru CNBC obchodný riaditeľ spoločnosti Piedmont Lithium Austin Devaney. „Myslíme si však, že nakoniec bude lítia na uspokojenie požiadaviek na elektrifikáciu dosť,“ uviedol. „V najbližšej dobe však očakávame, že obmedzená ponuka sa na mnoho rokov odrazí na cenách lítia,“ dodal.