Japonsko chce zhruba do 15 rokov skončiť s dopravnými prostriedkami na benzínový pohon. Pred koncom minulého roka to oznámil japonský kabinet, keď predstavoval program takzvanej stratégie zeleného rastu. Prednosť majú dostať elektromobily a autá na hybridný pohon, píše iDNES.cz.
Avizované kroky nadväzujú na skoršie oznámenie premiéra Jošihideho Sugy, ktorý v októbri 2020 prisľúbil, že Japonsko do roku 2050 dosiahne uhlíkovú neutralitu. To znamená, že množstvo oxidu uhličitého, ktoré sa vyprodukuje, sa zároveň spotrebuje alebo zlikviduje.
Predstavený plán predpokladá, že okolo roku 2035 budú výrobcovia automobilov namiesto nových vozidiel s benzínovým motorom predávať elektromobily vrátane hybridov a vozidiel s palivovými článkami, uviedla agentúra Reuters. Aby vláda podporila príklon k elektromobilom, plánuje do roku 2030 znížiť cenu batérií viac ako o polovicu.
Spaľovacie motory končia
Oznámená stratégia zeleného rastu si stanovila dosiahnutie cieľov v rôznych oblastiach. Počíta s nárastom dopytu po elektrine o 30 až 50 percent do roku 2050 a usiluje o zvýšenie kapacity obnoviteľných zdrojov energie tak, aby sa v Japonsku podieľali na 50 až 60 percentách spotreby.
Podľa údajov k tohtoročnému marcu tvorili tieto zdroje v krajine okolo 18 percent celkových dodávok elektriny. Vláda sa chce zamerať hlavne na rozšírenie veterných elektrární na mori. Japonsko plánuje naopak znížiť závislosť na jadrovej energii.
Suga v októbrovom prejave zdôraznil, že takzvané zelené investície nie sú záťažou, ale príležitosťou. Vláda tiež plánuje prísť s daňovými stimulmi a ďalšími typmi finančnej podpory pre firmy a predpokladá, že takzvaný zelený biznis bude okolo roku 2050 generovať okolo dvoch biliónov dolárov ročne (1,6 bilióna eur).
Plán tiež počíta so znížením ceny vodíka a naopak so zvýšením jeho spotreby asi na 20 miliónov ton okolo roku 2050 v oblastiach, ako je výroba energie a doprava.
Podľa správy spoločnosti Boston Consulting Group by sa mal podiel elektrovozidiel v Japonsku v roku 2030 zvýšiť na 55 percent. Podiel elektroáut by mal rýchlo stúpať aj globálne vďaka tomu, že ceny batérií klesajú rýchlejšie, než sa predpokladalo, píše sa v správe.
Hrozí kolaps
Akio Toyoda v reakcii na pripravované kroky vyhlásil, že "elektrické automobily sú preceňované", a varuje, že sa celý automobilový sektor zrúti, čo bude mať negatívny dopad na ekonomiku krajiny. Šéf automobilky Toyota a prezident Japonskej asociácie výrobcov automobilov dodal, že výkonná moc nedostatočne zhodnotila dôsledky bezvýhradného prijatia mobility s nulovými emisiami na japonský ekonomický systém.
Toyoda, ktorého automobilka je šampiónom v hybridizácii - teda čiastočnej elektrifikácii pohonu, kritizoval zástancov elektriny, pretože pri hodnotení tejto technológie nezohľadňujú emisie oxidu uhličitého produkované výrobou elektriny a ešte viac sociálne náklady. Prezident Toyoty upozornil, že Japonsko bude čeliť výpadkom v dodávkach prúdu.
"Keď politici povedia, zbavme sa všetkých automobilov, ktoré používajú benzín, chápu, čo to znamená?" pýta sa japonský manažér a pripomína, ako je Japonsko pri výrobe elektriny silne závislé na uhlí a zemnom plyne. "Čím viac elektrických vozidiel vyrobíme, tým vyššie sú emisie oxidu uhličitého," zdôraznil.
Japonsko prechod k elektromobilite podľa Toyoda uponáhľalo a riskuje škodlivé dôsledky pre celú ekonomiku krajiny. "Súčasný obchodný model automobilového priemyslu sa zrúti, čo povedie k strate miliónov pracovných miest," varuje tiež, že sa autá týmto krokom stanú pre bežných motoristov nedostupné.
Japonsko bude po Británii druhou krajinou zo skupiny vyspelých štátov skupiny G7, ktorá sa rozhodla postupne vyradiť benzínové vozidlá z prevádzky. Britský premiér Boris Johnson oznámil, že Británia zakáže predaj nových osobných a dodávkových áut s naftovým a benzínovým pohonom už od roku 2030, čo je o päť rokov skôr, než plánovala.