StoryEditor

Švédi to s elektromobilmi prehnali. Po štedrej podpore ich nemajú kde nabíjať

14.06.2019, 14:28
Razantný nárast registrácie elektromobilov sa teraz podpísal na nedostatku nabíjacích staníc a tiež samotnej energie vo Švédsku.

Niet pochýb o tom, že aktuálne zažívajú "boom" práve alternatívne pohody a najmä plne elektrické autá. Nie je sa čomu čudovať, keď Európska únia neustále znižuje emisné limity nových vozidiel, na čo musia automobilky reagovať výrobou a zaradením elektricky poháňaných áut do svojho portfólia.

Pre zatraktívnenie ich kúpy sa následne niekoľko krajín rozhodlo prinášať zákazníkom výhody či dotácie na samotné zaobstaranie takéhoto bezemisného automobilu. 

Pozrite si najpredávanejšie modely elektrických áut vo Švédsku (podľa Bil Sweden):

​Určité problémy už malo Nórsko, ktoré veľkolepo dotovalo kúpu a tiež prináša ďalšie výhody spojené s vlastníctvom elektromobilu. Ďalšou krajinou v poradí, ktorá sa musí so vzniknutými problémami s množstvom elektrických áut vysporiadať, je Švédsko.

Kvôli vyšším štátnym dotáciám sa tu totiž doslova roztrhlo vrece s bezemisnými autami, nakoľko ich predaj v tomto roku (za prvých päť mesiacov) vzrástol až o vyše 250 percent, informuje agentúra Bloomberg.

Problém, ktorý s masívnym nárastom predajov vznikol, je, že majitelia svoje autá jednoducho nemajú kde nabíjať. Švédskym mestám (napríklad hlavnému mestu Štokholm) chýbajú rozvodové skrine, nabíjacie stanice a kapacita samotnej elektrickej energie je pre počet registrovaných elektromobilov nedostatočná.

"Ak chcete motivovať ľudí, aby vstúpili do elektromobility, nemali by byť nútení robiť dlhé obchádzky, aby našli dobíjaciu stanicu," tvrdí Tobias Henmark, riaditeľ švédskej firmy Fortum Charge and Drive. Tá prevádzkuje na Škandinávskom poloostrove 740 rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily.

Švédska vláda pritom vyhlásila, že chce zastaviť predaj všetkých vozidiel na fosílne palivá už do roku 2030. Dôvodom má byť, aby znížila emisie z dopravy o 70 percent.

​Aby bolo možné dosiahnuť tento ambiciózny plán, počíta sa s významnou elektrifikáciou osobných automobilov a tiež s ďalším zvyšovaním dotácií po zavedení bonusu v minulom roku. Celkový predaj bol vo Švédsku na úrovni 6 694 elektromobilov za päť mesiacov (do mája 2019), čo je v európskom meradle stále pomerne málo. 

Dopyt v hlavných mestách vzrástol oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo. Budovanie nových káblov môže trvať aj 10 rokov, takže sa podľa správy miestneho manažéra siete Ellevio AB očakáva, že Štokholm nebude schopný výrazne zvýšiť spotrebu energie až do roku 2030.

Aj napriek dotáciám a výraznému skoku v predajoch elektromobilov sa Švédsko radí pod susedné Nórsko, ktoré malo registrovaných viac než desaťnásobok elektrických áut a patrí stále k jedným z najdôležitejších trhov.

Tu zvýšený predaj vláda zabezpečila zavedením nižších daní a iných výhod, ako napríklad bezplatného parkovania či špeciálneho povolenia na jazdu v autobusových pruhoch.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 14:15:43 - Feat.: - Title: Masový vrah Breivik nie je duševne chorý, vyplýva z najnovšieho posudku 03 - Modified: 2024-11-20 11:00:00 - Feat.: - Title: Vládol len 20 minút. Príbeh francúzskeho kráľa, ktorý to dĺžkou panovania dotiahol až do Guinnessovej knihy rekordov 04 - Modified: 2024-11-20 10:17:44 - Feat.: - Title: Riaditeľka Filmového festivalu inakosti: Ministerstvo nám neposkytlo žiadne dotácie, naposledy sa to udialo počas Laššákovej 05 - Modified: 2024-11-20 07:56:00 - Feat.: - Title: Čína dúfa, že Nemecko by jej mohlo pomôcť vyriešiť clá na jej elektromobily v Európskej únii
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 04:32