Prienik čínskych automobiliek na európsky trh naberá na sile a zároveň týmto „exotickým“ novinkám začína prichádzať na chuť čoraz viac zákazníkov, ktorí oceňujú najmä celkový pomer cena/protihodnota. Kvalitou sa už pritom mnohí zástupcovia z Číny vyrovnávajú zavedeným európskych výrobcov, no oproti nim za nižšiu sumu ponúknu často bohatšie výbavy. A na to motoristi počujú.
„Naozaj to auto milujem,“ vyhlásila pre agentúru AP, v súvislosti s výmenou „spaľováku“ za čínsky elektrický automobil BYD, Laima Springeová-Janssenová z Dánska. A rozhodne nie je jediná. Za necelých 50-tisíc eur má podľa nej vozidlo Atto 3 „všetky tie vymoženosti“, ako napríklad kameru umožňujúcu pohľad na auto z vtáčej perspektívy, dva roky bezplatného dobíjania či sadu zimných pneumatík navyše.
Jej manželovi sa auto natoľko páči, že zvažuje nahradiť ďalším vozidlom značky BYD aj ich druhé auto, ktorým je teraz škodovka, opisuje AP. „Je mi ľúto, Európa. Čína má lepšiu ponuku,“ hovorí Springeová-Janssenová. „Jej nadšenie demonštruje, ako si čínske automobilky pri svojej expanzii na európsky trh s elektromobilmi získavajú motoristov a ohrozujú zavedené domáce značky v odvetví, ktoré je kľúčové pre energetickú transformáciu Európy,“ komentuje AP.
Popularita čínskych modelov rastie
Čínskych výrobcov elektromobilov podľa nezávislého analytika automobilového sektora Matthiasa Schmidta Európa priťahuje, pretože clá na dovoz áut tu predstavujú iba 10 percent v porovnaní s 27,5 percentami v Spojených štátoch.
„Ekologicky zmýšľajúci motoristi v Európe, ktorí sa v poslednej dobe stretávajú so zvýšenými životnými nákladmi, si pochvaľujú, že čínske elektromobily sú cenovo dostupné, disponujú množstvom funkcií a majú štýlový dizajn,“ píše AP. A obavy ohľadom ohrozenia miestnych automobiliek a pracovných miest pre nich skrátka nehrajú rolu.“
„Napríklad britský dôchodca John Kirkwood pred tromi rokmi nahradil svoj Volkswagen Passat elektrickým kombíkom MG5, pretože toto vozidlo s cenou 30-tisíc libier (na Slovensku od 35 500 eur) „vytrelo podlahu“ so svojím najbližším konkurentom, automobilom značky Kia, ktorý stojí o tisíce libier viac,“ píše AP. „Je pekný, tichý, a veľmi rýchly,“ uviedol Kirkwood. Dodal, že ho nijako zvlášť netrápi, že britská značka MG má teraz čínskeho majiteľa.
Značka MG, ktorú vlastní najväčšia čínska automobilka SAIC Motor, je najväčším čínskym hráčom na európskom trhu s elektromobilmi. Rýchly rast na tomto trhu teraz zažíva aj v úvode spomínaná značka BYD (Build Your Dreams), ktorú podporuje americký miliardár Warren Buffett.
V EÚ pôsobí aj čínsky gigant Geely, ktorý vlastní švédsku značku Volvo, a mnoho ďalších čínskych firiem. Na celkovom predaji áut v Európe, ktorý presahuje deväť miliónov vozidiel ročne, sa síce zatiaľ autá z Číny podieľajú len zlomkom, ohromujúcim tempom však zvyšujú svoje podiely na trhu so samotnými elektromobilmi.
Podľa Schmidta teraz podiel čínskych výrobcov na celom automobilovom trhu v západnej Európe predstavuje len zhruba tri percentá, na trhu so samotnými elektromobilmi však už dosahuje 8,4 percenta. Vlani pritom tento podiel predstavoval 6,2 percenta a v roku 2019 bol takmer nulový.
Boj proti dovozu už začal
„Doterajší rast posilňuje obavy, či si európsky automobilový priemysel, ktorý zamestnáva milióny ľudí, dokáže v rámci prechodu od automobilov so spaľovacími motormi k elektromobilom udržať konkurencieschopnosť,“ píše AP. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla, že „globálne trhy teraz zaplavili lacnejšie čínske elektromobily“, ktorých ceny „udržujú na umelo nízkej úrovni rozsiahle štátne subvencie“.
Komisia nedávno oficiálne začala vyšetrovanie čínskych subvencií na výrobu elektromobilov, ktoré podľa nej potrvá až 13 mesiacov a môže vyústiť do uvalenia dodatočných dovozných ciel. Peking vyjadril s vyšetrovaním nesúhlas a sľúbil, že bude hájiť práva čínskych podnikov.
Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že vyšetrovanie je založené na subjektívnych domnienkach, chýba dôkazy a odporuje pravidlám Svetovej obchodnej organizácie. Situáciu navyše komplikuje skutočnosť, že z Číny sa do Európy dovážajú aj elektromobily vyrábané západnými automobilkami, ako je BMW či Tesla. Hovorca Európskej komisie uviedol, že vyšetrovanie sa zaoberá vývozom elektromobilov z Číny bez ohľadu na značku.
Automobilka Stellantis avizovala, že bude s čínskymi elektromobilmi bojovať. Jej šéf Carlos Tavares nedávno uviedol, že tento tretí najväčší výrobca áut na svete reaguje na „čínsku inváziu na európsky trh“ novým lacným malým elektromobilom Citroën e-C3. Stellantis vlastní okrem iného francúzske značky Peugeot a Citroën a talianske značky Fiat a Alfa Romeo.
Jeden z dôvodov, prečo môžu čínske podniky ponúkať kvalitné automobily za dostupné ceny, vyplýva z pravidiel pre vstup zahraničných podnikov na čínsky trh. Zahraničné automobilky sa podľa týchto pravidiel musia spájať s čínskymi podnikmi, ktoré tak získavajú kľúčové know-how v oblasti výroby áut.
„Boli takými zástupcami šéfkuchárov západných firiem. Teraz je situácia taká, že títo zástupcovia šéfkuchárov si otvárajú vlastné reštaurácie, ktoré sú v niektorých prípadoch lepšie ako reštaurácie ich učiteľov,“ uviedol Schmidt. Dodal, že výroba motorov pre elektromobily je v porovnaní so spaľovacími motormi menej zložitá a vyžaduje i menej zamestnancov.
To podľa neho predstavuje problém pre európske značky s veľkou pracovnou silou, ktoré budú potrebovať mnoho rokov na reštrukturalizáciu svojich aktivít. Čínski výrobcovia elektromobilov sa medzitým snažia na preplnenom trhu vyniknúť. Značka Ora, ktorá patrí pod čínsku automobilku Great Wall Motors, sa teraz napríklad zameriava na ženy.
Ponúka preto autá, ktoré sú podľa nej navrhnuté s ohľadom na rozmery ženských tiel a na bežné potreby žien. Model Ora Funky Cat so zaguľatenými prednými svetlami, symbolom výkričníka na kapote a cenou 32-tisíc libier (zhruba 37-tisíc eur) zaujal britského scenáristu Justina Nichollsa, ktorý ho kúpil pre svoju manželku.
„Vyzerá úžasne a technologicky je skvelý. Je tak ľahké s ním jazdiť, pôsobí luxusne a ako oveľa väčšie auto,“ uviedol Nicholls, ktorému sa páči aj to, že vozidlo sa líši od bežných značiek na britských cestách, ako je Volkswagen, Peugeot či BMW. „Myslím si, že je oveľa osobitejší ako európske vozidlá,“ vyhlásil Nicholls.