Nová norma euro 7 má okrem iného i zdvojnásobiť počet najazdených kilometrov a vek auta, do ktorých bude plnenie emisného štandardu vyžadované. FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Obávaná emisná norma môže prísť neskôr. Volkswagen žiada odklad o viac ako rok

14.04.2023, 14:39
  • Automobilky čelia obrovskému tlaku zo strany Bruselu a zatiaľ čo po roku 2035 už musia produkovať v EÚ iba bezemisné vozidlá či modely na e-palivá, iný problém hrozí skôr.
  • Obavy už pomerne dlho vzbudzuje chystaná norma Euro 7, ktorá by mohla pochovať malé autá a priniesť zdražovanie.
  • Doteraz nemajú značky jasné znenie návrhu, na aplikovanie riešení im zostáva len minimum času. A to aj podľa VW nestačí.

Nemecká automobilová skupina Volkswagen vo štvrtok vyzvala, aby sa zavádzanie nových emisných noriem v Európskej únii posunulo minimálne na jeseň 2026. To by bolo o viac ako rok neskôr oproti pôvodnému plánu. Cieľom je, aby všetky nové autá splnili prísnejšie normy. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Automobilka bude schopná splniť nové normy za predpokladu, že zákon nadobudne účinnosť v polovici roku 2027, čo jej poskytne dva roky na to, aby začala zavádzať prísnejšie štandardy a tri roky na to, aby ich splnili všetky nové vozidlá, uviedol Volkswagen v stanovisku.

image

Tisíce strán nesplniteľných emisných požiadaviek z Bruselu. Hrozí zatvorenie fabrík, varuje manažér Škody

Krajiny EÚ a zákonodarcovia budú tento rok rokovať o návrhoch normy Euro 7, prísnejších limitoch pre emisie automobilov a pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy. Európski výrobcovia automobilov sa bránia navrhovaným emisným nariadeniam. Tvrdia, že sú príliš nákladné a nemožno ich realizovať tak rýchlo, ako očakáva Európska komisia.

Komisia napriek tomu tvrdí, že opatrenia sú potrebné čo najskôr na zníženie škodlivých emisií, kým autá so spaľovacím motorom zostanú na cestách. Plánované zavedenie nových noriem od júla 2025 by viedlo k zastaveniu výroby mnohých modelov v celej Európe a na veľa mesiacov, uviedol Volkswagen vo svojom stanovisku.

image

Testovanie emisií u plug-in hybridov. 

FOTO: Transport & Environment

Ďalšie aspekty nariadenia, ako sú limity na drobné častice z brzdenia a opotrebovania pneumatík, by sa mali odložiť, uviedol Volkswagen bez uvedenia dátumu. "Je potrebných niekoľko rokov prípravného obdobia," uvádza sa vo vyhlásení, ktoré poukazuje na nedostatok dodávateľov alebo výrobu pneumatík, ktoré by vyhovovali novým požiadavkám. 

V porovnaní so súčasnou normou sa v prípade súčasného znenia návrhu normy Euro 7 nemajú zmeniť požiadavky týkajúce sa emisií oxidov dusíka u benzínových áut, ktoré budú mať naďalej povolené 60 miligramov na kilometer. Táto úroveň začne však novo platiť aj pre dieselové autá, ktoré podľa štandardu Euro 6 môžu vypúšťať teraz 80 miligramov na kilometer. Hranica by sa teda zhodovala u oboch typov pohonu.

Sprísniť by sa mali aj normy pre nákladné automobily. Európska komisia odhaduje, že v porovnaní s doterajšou normou by mala Euro 7 zabezpečiť do roku 2035 zníženie emisií oxidov dusíka o 35 percent, u pevných častíc potom o 13 percent. Pri nákladných autách a autobusoch má ísť o 56 percentné zníženie emisií oxidov dusíka a 39 percentné zníženie pevných častíc.

image

Nevzhľadný, no funkčný mix nápadov. Budú takto vyzerať nové autá kvôli norme Euro 7?

Nová norma tiež zdvojnásobí počet najazdených kilometrov a vek auta, do ktorých bude plnenie emisného štandardu vyžadované. Novo pôjde o 200-tisíc kilometrov a 10 rokov používania vozidla, rozšíri sa rovnako i spektrum teplôt, v ktorých bude musieť auto normu plniť a ďalšie oblasti. Prvýkrát navrhuje komisia stanoviť aj limity pre pevné častice produkované brzdami a mikroplastmi, ktoré sa uvoľňujú z pneumatík. Chce tiež, aby mali autá čidlá umožňujúce kedykoľvek emisie diaľkovo skontrolovať.

Na implementovanie riešení pre splnenie normy však majú výrobcovia veľmi málo času. Ak totiž bude návrh prijatý koncom budúceho roka a začne platiť v júli 2025, tak majú iba sedem mesiacov na zavedenie nových požiadaviek. „Za sedem mesiacov fabrika vôbec nie je schopná nič vyvinúť, nie je schopná od dodávateľov získať nové diely a ani si neobjedná stroje. Pre meranie emisií z bŕzd potrebujeme stroj za štyri milióny eur, ktorý je potrebné niekde uložiť a postaviť pre neho budovu. Iba objednanie prístroja bude trvať jeden a pol roka, až potom začneme poriadne merať a vyvíjať,“ upozornil nedávno v rozhovore pre TA3 Motoring šéf vývoja podvozka a agregátov českej značky.

image

Na implementovanie riešení pre splnenie normy Euro 7 majú výrobcovia veľmi málo času.

FOTO: Reuters

Následne musia i dodávatelia byť schopní vyrábať a dodávať nové typy dielov pre brzdový systém, čo dnes ešte nedokážu. Hrozbu predstavuje prijatie normy Euro 7 aj z pohľadu využívania jazdených vozidiel, ktorých by sa mohlo dovážať viac a ľudia by kvôli vysokým cenám nových vozidiel uprednostňovali práve jazdenky. Vo výsledku by teda vplyv na životné prostredie mohol byť ešte horší, než ak by sa Euro 7 neschválila.

 „Nie je známe, ako by sa mala technicky vykonať, nie sú známe ani dostupné technológie, ktorými by sa mala vykonávať, a ide o relatívne skorí termín nasadenia,“ vyjadril sa nedávno Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu a Zmocnenec pre Životné prostredie​ Volkswagen Slovakia.

image

Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu

„Je to absolútny nezmysel na posledných 10 rokov výroby spaľovacích vozidiel zavádzať takúto reguláciu, keď ten počet vyrobených elektrických vozidiel, ktoré toto všetko okrem sledovania bŕzd a pneumatík nepotrebujú, by Onboard Monitoring zbytočne iba predražoval autá,“ doplnil. „Malé triedy vozidiel vymiznú a docielil by sa pravý opak toho, čo sa s normou Euro 7 plánuje dosiahnuť. Dlhšie by jazdili staré autá a tým pádom by sa vplyv na životné prostredie zhoršil a nie zlepšil.“

01 - Modified: 2023-04-12 10:01:11 - Feat.: 1 - Title: Konečne plug-in hybrid, ktorý funguje. Tento Mercedes konkurenciu poriadne potrápi 02 - Modified: 2023-03-31 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ústupok v zákaze spaľovacích áut od roku 2035. Nemecko podpísalo bianko šek 03 - Modified: 2023-03-29 09:38:00 - Feat.: 1 - Title: Nevzhľadný, no funkčný mix nápadov. Budú takto vyzerať nové autá kvôli norme Euro 7? 04 - Modified: 2023-03-24 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu 05 - Modified: 2023-03-20 14:23:58 - Feat.: 1 - Title: Veľké rokovania v Bruseli o konci spaľovákov: Slovensko neuvážene otočilo, hovorí pre HN Budajov tajomník 06 - Modified: 2023-03-16 12:02:06 - Feat.: 1 - Title: Tisíce strán nesplniteľných emisných požiadaviek z Bruselu. Hrozí zatvorenie fabrík, varuje manažér Škody
01 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 02 - Modified: 2024-11-21 16:00:17 - Feat.: - Title: Dôvera spotrebiteľov v eurozóne aj v EÚ v novembri klesla 03 - Modified: 2024-11-21 15:12:36 - Feat.: - Title: EÚ musí počkať na prvé kroky Trumpovej vlády, až tak prijímať opatrenia, tvrdí tajomník rezortu hospodárstva 04 - Modified: 2024-11-21 14:05:39 - Feat.: - Title: Odbory vo Volkswagene vyzvali vedenie automobilky na ústretový krok, pohrozili štrajkami 05 - Modified: 2024-11-21 08:23:43 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v októbri mierne stúpol, po troch mesiacoch aj v Nemecku
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 19:24