Spomínate si na špecifickú Škodu 1000 MBX? V skutočnosti šlo o veľkú improvizáciu a snahu mladoboleslavskej automobilky oživiť export, nakoniec to však nevyšlo. Plány boli veľkolepé, no nedostatočná technológia výroby a nepripravenosť výrobnej linky ju „zarezali“ už po troch rokoch výroby.
Dvojdverová Škoda 1000/1100 MBX je len krátkou epizódou v živote automobilky Škoda Auto, napriek tomu je dnes takmer legendou a najmä v bývalom Československu veľmi vyhľadávanou zberateľskou raritou. Ako to už pri československých veteránoch a youngtimeroch chodí, občas aj poriadne predraženou. Dôvod je však jednoduchý – vyrobilo sa ich veľmi málo.
Automobilka AZNP Mladá Boleslav súrne potrebovala podporiť svoje exportné aktivity, ktoré jej prinášali toľko potrebnú „tvrdú“ menu, bolo jej však jasné, že len s klasickým novým sedanom Škoda 1000 MB za hranicami veľa vody nenamúti.
Nie že by o škodovky nebol v zahraničí záujem, no bolo ich potrebné predávať ešte viac, na rad preto postupne prišiel vývoj viacerých karosárskych verzií odvodených od pôvodného sedanu.
Ako sa neskôr ukázalo, kabriolet ani praktickejšie kombi sa do sériovej výroby pretlačiť nepodarilo (kvôli technológii výroby a nedostatkom pri subdodávateľoch).
Napokon sa však šikovným konštruktérom podarilo navrhnúť aspoň atraktívny dvojdverový tudor bez B-stĺpika. Oslabená konštrukcia sériovej karosérie si na druhú stranu nakoniec aj v tomto prípade vybrala svoju nemalú daň.
Dvojdverová novinka s označením Škoda 1000 MBX sa svetu prvýkrát ukázala na jar roku 1966 a rozbeh sériovej výroby sa datuje až na jeseň roku 1966. Tu sa však začali diať divy.
Výrobná linka prispôsobená výrobe štvordverových sedanov Škody 1000 MB si s elegantnou novinkou MBX úplne nerozumela a jej dopravníky nedokázali uchytiť karosériu tak, aby sa bez spevňujúcich B-stĺpikov nedeformovala.
Linka sa preto spomaľovala a autá museli samotní robotníci dokončovať ručne. Neraz dokonca skelety s ohnutou podlahou posielali znova na repas, čo neuveriteľne zdržiavalo a predražovalo celkovú výrobu vozidiel. Tej nepomohlo ani premiestnenie do závodu v Kvasinách.
Po troch rokoch úmorného trápenia preto automobilka ohlásila úplný koniec výroby verzie Škoda 1000/1100 MBX a namiesto plánovaných 50-tisíc zhotovených kusov ukončila jej produkciu už pri podstatne nižšom počte 2517 vyrobených áut.
Exportné ambície automobilky tak namiesto dvojdverového tudora nakoniec uspokojovala výbehová Octavia Combi, ktorá fabrike nakoniec zarábala paradoxne viac devízových peňazí, než novší sedan Škoda 1000 MB.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.