Vo svete automobilizmu to žiadna revolúcia nebola, ale pre Škodovku určite áno. Nikdy sa netajila faktom, že nie je "trendsetter", teda tým, kto určuje smer vývoja, ale "smart follower", tým, kto uchopí myšlienku, rozvinie ju a vyrobí dosť dobrý produkt na to, aby sa ujal.
A to sa Yetimu, v podstate už vtedy prvému SUV českej značky, podarilo výborne. Auto, ktoré dostalo dvoch nepriamych zástupcov v podobe Karoqa a Kamiqa, naučilo československý trh kupovať pseudoterénne škodovky, píše iDNES.cz.
Prvá jazda nadchla
Yeti nás nadchol už pred 10 rokmi, keď sme sa redakcia - ja ako prvý Čech (okrem škodováckych technikov) zviezli pri posledných továrenských skúškach, ktoré predchádzali uvedeniu auta na trh.
Dreli sme ho v bývalom lome bruchom o zem, schádzali svahy, ktoré sa nedali zísť ani pešo, lietali po zakrútených premočených asfaltkách - s tým všetkým si prvá terénna škodovka modernej histórie dosť dobre poradila. Ale očarenie trvá aj dnes, po dekáde a predminulom konci výroby. Občas ho odporučíme ako výbornú kúpu kamarátom z hôr.
Za celú dobu výroby modelu sa okrem problémov s rozvodovým mechanizmom motora 1.2 TSI neobjavili žiadne väčšie závady. Ak teda túžite po "Yetim" s najmenším benzínovým agregátom, vyberajte medzi mladšími modelmi. Mimochodom, do tej doby najmenší turbomotor v histórii dostal Yeti ako prvé auto koncernu Volkswagen.
Niekoľko rokov pritom vôbec nebolo jasné, či sa Yeti bude vyrábať a čo z dizajnovej štúdie predstavenej v marci 2005 na autosalóne v Ženeve vylezie. Ako rodinné auto podobné v rovnakej dobe pripravovanému Roomsteru, alebo novinka typu 4x4.
Kufor za tri autá
Prvý sériový Yeti sa objavil až v roku 2009. Doba nebola najlepšia, po začiatku hospodárskej krízy nikto nevedel, či o pseudoterénne autá s vyššou karosériou, a teda i vyššou spotrebou, bude záujem. Bol - Yetiho sa do ukončenia výroby v roku 2017 predalo cez 630-tisíc kusov.
Škoda sa totiž trafila hneď v niekoľkých ohľadoch: Yeti mal kompaktné rozmery (dĺžka len 4,2 metra), ale veľký rázvor: rovnako ako Octavia 2,58 metra, hoci auto samo je o 34 centimetrov kratšie. Miestom vnútri sa tak Yeti vyrovnal väčším konkurentom ako Hyundai ix35 či Toyota RAV4.
Skvelá je tiež príkladná variabilita v podobe posuvných a vyberateľných zadných sedačiek. Na nich sa však pohodlne usadia len dvaja ľudia kvôli užšiemu prostrednému sedadlu, z ktorého sa dá po sklopení urobiť stolček.
Kufor má v základe 416 litrov, pri najkrajnejšej polohe odsunutia zadných sedákov 500 a bez sedačiek až 1 760 litrov. Ale čo je hlavné - ako SUV sedí auto vyššie nad cestou. Takzvaná svetlá výška, teda vzdialenosť od cesty k nápravám, je 18 centimetrov, čo je o štyri viac ako u Octavie.
Aj vodič sedí o 6,5 centimetra vyššie. To má svoje prednosti, pre ktoré ľudia SUV chcú: lepší výhľad von, ľahšie nastupovanie, možnosť prejsť poľnou cestou. Ale tiež nevýhody, prečo ich nechcú - SUV majú vyššie ťažisko, a preto sa v zákrutách viac nakláňajú, o niečo vyššia je aj spotreba.
Vydrží všetko
So žiadnou inou škodovkou sme toľko nenajezdili - 20 dňová expedícia na Ukrajinu, niekoľko výletov do Chorvátska, dlhých ciest po nemeckých diaľniciach, dobrodružstvo na ľade vo Fínsku aj v dunách pri jazere Bajkal ... Až na poslednú vychádzku, kde sa autá v ťažkom teréne na bežných cestných gumách zahrabávali do piesku, to všetko model Yeti zvládol so cťou.
A s dobrými pneu by si poradil aj s tým hlbokým pieskom. Skrátka: hoci deväťdesiat percent kupcov Yetiho s ním nikdy nevyšlo inam než na poľnú cestu na chalupu, Škoda pojala terénne schopnosti vozidla seriózne. Ukázalo sa, že Yeti znesie veľa drsné zaobchádzanie.
Koncepty Škody Yeti - aj ako štýlové auto na pláž
Otázkou je samozrejme dlhodobá trvanlivosť pri takomto prevádzke. V hraničných situáciách autu pomáha vyspelá elektronika. Akonáhle zistí, že niektoré kolá nekladú odpor, presmeruje výkon na zostávajúce.
V roku 2013 dostal Yeti prvý a posledný facelift. Výraznú tvár s guľatými hmlovkami nahradila obyčajnejšie s ostro rezanými jednoduchými svetlami. Premiéru u značky mala aj parkovacia kamera, samočinný parkovací asistent, bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie. Vznikli aj dve verzie vzhľadu: mestská a robustnejšie vyzerajúci outdoor (viac čítajte tu).
Yeti v základnej výbave prišiel roku 2009 na 360 tisíc korún, končil v roku 2017 na 400 tisícoch. Výbornú reklamu urobil Škode Yeti britský motoristický reláciu Top Gear. Jeremy Clarkson ju nechal pretekať na okruhu sa superšportovým ferrari cez vyfrézované diery.
Vyhrala. Potom donútil preliezť kabínou jednotku hasičov a na streche vozidla nechal pristáť vrtuľník. Auto obstálo, takže ich označil za "štrnásť stôp českej vznešenosti".