Viaceré nové športové autá sú stále tichšie a tichšie, ak teda nie sú plne elektrické. Elektromobil má svoje výhody, napríklad okamžite dostupný krútiaci moment v plnej sile, no na druhú stranu im chýba zvukový prejav - ten totiž umocní zážitok z jazdy.
Hádam iba kategória hothatchov ostatné roky na akustickom prejave tak trochu pribrala. No akustický prejav výfukov je pre mnohé autá doslova typický a dá sa dokonca hovoriť o akustickom podpise.
Strieľanie z výfuku robí hlučnými väčšinu nových športových áut. Výfukové potrubie je však rôznymi filtrami, počnúc turbom na zvodoch tak izolované, že nejaký spev pod plynom je dnes skôr už raritou.
Automobilky sa to snažia riešiť umelým zvukom v interiéri prostredníctvom reproduktorov, no nie je to ten pravý zvuk z výfuku. Hlavne, ak to niekto spraví veľmi okato a zvolí skutočne neprirodzený zvuk.
Nové regulácie športové autá stíšia
Je vždy sklamaním, keď počujete nové športové auto, ku ktorému bez pochyby patrí aj dobrý zvuk a znie ako nejaký vysávač. Skutočne česť výnimkám, ale nie každá značka sa snaží najlepšie ako vie. Jednoducho tento "prvok" pre nich nie je až tak dôležitý, pritom však vie dokonale dotvoriť zážitok z jazdy.
A situáciu si veľmi dobre uvedomujú aj v športovej divízii Mercedesu-Benz - AMG. Šéf produktového plánovania, Bastian Bogenschutz, prezradil, čo za tým stojí. A áno, tušíte správne, opäť sú to sprísnené regulácie.
V Európskej únii je totiž množstvo vecí skvelých, až napríklad na zákony o autách, konkrétne v honbe na emisie. Nová legislatíva teraz sprísnila pravidlá a autá teda musia byť oproti minulosti tichšie.
Okrem európskeho trhu sa to však dotkne aj všetkých ostatných, pretože je príliš drahé vyvinúť dva rozdielne výfukové systémy pre vozidlo. Regulácia hluku sa bude každé dva roky ďalej sprísňovať, čo ešte viac skomplikuje užívanie si pôžitku z jazdy športovým autom.
Automobilka "bojuje"
Prvé autá značky Mercedes-Benz, respektíve divízie Mercedes-AMG, ktoré sú týmto sprísnením zasiahnuté, sú nové modely A45 a CLA 45. Mercedes sa však nevzdal a tieto nové zákony čiastočne obišiel.
Vyvinul totiž systém na privádzanie reálneho zvuku motora do interiéru, čím čiastočne nahrádza nižšiu hlučnosť. Nastáva teda zrejme zlatý vek tuningových spoločností, ako napríklad Miltek Sport, alebo preslávený Akrapovič. Tie totiž vedia vykúzliť ohromujúci zvukový prejav takmer z akéhokoľvek automobilu.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.