Letné obdobie je často spájané aj s automobilovými akciami či rôznymi zrazmi fanúšikov vozidiel rôznych značiek. Počas uplynulého víkendu sa však uskutočnil doteraz historicky vôbec najväčší celosvetový zraz priaznivcov a zberateľov automobilov Citroën.
Počas troch víkendových dní od 19. do 21.júla vyvrcholili oslavy storočnice výroby automobilov značky Citroën najvýznamnejšou akciou, plánovanou už od polovice roku 2015. Konala sa pod názvom Le Rassemblement du Siècle, teda „Stretnutie storočia“.
Jej hlavným organizátorom bolo združenie Amicale Citroën & DS France, ktoré spolupracovalo s asociáciou Aventure Peugeot Citroën DS, samozrejme s aktívnou podporou spoločnosti Automobiles Citroën, patriacej do koncernu PSA. Na stretnutí sa osobne zúčastnila aj generálna riaditeľka značky Citroën Linda Jacksonová.
Na organizácii sa podieľala aj medzinárodná asociácia zberateľov Citroënov Amicale Citroën Internationale, združujúca takmer tisícovku klubov z celého sveta a vyše 70-tisíc zberateľov. Aj preto „Stretnutie storočia“ prilákalo priaznivcov značky nielen z Francúzska, respektíve z Európy, ale doslova z celého sveta.
Stretnutie fanúšikov sa konalo v lokalite La Ferté-Vidame, čo je malé mestečko v departemente Eure-et-Loir. Voľba naň však nepadla náhodne - ide o miesto, neodmysliteľne spojené s históriou Citroënu, ktorý sa tu v roku 1938 rozhodol umiestniť svoje skúšobné a vývojové centrum.
Podľa predbežných odhadov navštívilo "stretko" približne 60-tisíc ľudí, ktorí si v priebehu troch dní mohli pozrieť vyše 4 200 vystavených Citroënov. To je, aspoň podľa dostupných prameňov, svetový rekord. Ešte nikdy sa doteraz nestretlo toľko historických automobilov jednej značky v rovnakom čase na jednom mieste. A nielen ich.
Popri legendárnych modeloch, ku ktorým patria okrem Citroënu 2 CV aj Type H, Traction Avant, Mehari, DS, CX sa ukázalo aj niekoľko unikátov. Obrovskú pozornosť budil napríklad model SM, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1970 až 1975. Už v tej dobe mal pod kapotou silné šesťvalce s objemom 2,7-litra, respektíve tri litre. Ale variant s osemvalcom od Maserati existuje iba jeden – a ten v La Ferté-Vidame taktiež nechýbal.
Rovnako tu mohli návštevníci nájsť aj desiatky extravagantných vozidiel Méhari, ktoré preslávila filmová séria o žandároch zo Sain-Tropéz, slávne „Fantomasove“ Citroëny DS, no ešte väčším zážitkom bola možnosť vidieť zaparkovaných pri sebe hneď niekoľko unikátnych automobilov s označením Type A, ktoré sa vyrábali medzi rokmi 1919 až 1921.
Zaujímavosťou bola možnosť vzhliadnuť filmy o histórii Citroënu či stovky historických reklám – od plagátov a inzerátov, až po televízne šoty, dokonca z polovice minulého storočia. Čerešničkou bola aukcia napríklad legendárneho Citroënu C-Elysée, s ktorým získal José María López tri tituly majstra sveta v pretekoch WTCC alebo prototypu M45 s motorom Wankel z roku 1969.