Ešte v roku 2017 sa menších dostupných áut, ktorých štartovacia cena sa pohybuje di zhruba 10-tisíc eur, predalo v Európe 1,14 milióna. Poradenská spoločnosť LMC Automotive predpokladá, že v roku 2021 sa ich predá pod milión, píše iDNES.cz.
Lenže aj malé Citigo, ktoré je v ponuke mladoboleslavskej značky na opačnom konci a v Česku si drží vo svojej kategórii za minulý rok neohrozene 40-percentný podiel s 2 770 predanými kusmi, musí dostať zariadenie požadované stále náročnejšími normami, aktuálne to sú hlavne systémy na čistenie výfukových plynov. So stále prísnejšími emisnými limitmi malé autá prestávajú dávať zmysel úplne.
"Nové normy znižujú priemerné flotilové emisie na úroveň, ktoré dnes dosahujú len tie najmenšie modely s konvenčnými technológiami pohonu. Po roku 2020 budú potom automobilky aj do týchto najlacnejších a najjednoduchších áut nútené nasadzovať zložité a drahé technológie, ako sú napríklad komplikované systémy čistenia výfukových plynov či hybridné pohony. Vzhľadom k extrémne nízkej marži u týchto vozidiel a vysokej citlivosti zákazníka na cenu tým však tieto autá zdražie na úroveň, kedy sa stanú nepredajné. V konečnom dôsledku tak hrozí, že táto kategória vozidiel na trhu úplne vymizne," vysvetľoval už vlani na jeseň pre iDNES.cz Zdeněk Petzl, riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu AutoSAP.
Kórejská automobilka Kia, ktorej model Picanto dnes patrí k najpodarenejším malým autám, vo svojich interných materiáloch, ktoré má redakcia iDNES.cz k dispozícii, uvádza, že najnižšia úroveň hybridizácia znižujúca emisie CO2 o päť percent dnes stojí pri každom vyrobenom vozidle 700 eur. A bude to horšie.
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen to teraz ilustruje na príklade Volkswagen Up!, ktorý je dvojčaťom Škody Citigo: podľa prepočtov značky bude musieť auto pre splnenie emisných noriem pre rok 2030 dostať techniku, ktorá ho predraží o 3 500 eur - to znamená nerealistický nárast ceny.
Zákazníci volia radšej väčšie auto
Do ceny Passatu by sa takáto položka schovala jednoduchšie než do auta, ktoré má byť štartovacím autom mladých, druhým autom do rodiny v úlohe nákupnej tašky alebo autom pre niekoľko penzistov. Od čias, kedy sa výraznejšie začalo dbať na bezpečnosť a emisie, to majú tieto automobilové miniatúry čoraz zložitejšie, a stále výraznejšie sa prejavuje to, že polovičné auto za polovičné peniaze vyrobiť nejde.
Skôr naopak: od malého vozidla k väčšiemu už to tak veľký skok vo výrobných nákladoch nie je, ale na tom veľkom sa oveľa lepšie podarí zarobiť. Už aj preto, že do modelov ako Up! si šetrný dôchodca nekúpi často ani koberčeky z originálneho príslušenstva a pôjde radšej pre lacnejšiu alternatívu do supermarketu, pričom za navigáciu a adaptívny tempomat do Passatu si priplatí každý druhý zákazník; a práve na príplatkovej výbave sa automobilkám darí zarábať najlepšie.
Štvorkolesových drobcov majú výrobcovia v ponuke okrem zotrvačnosti často aj preto, aby sa mohli prezentovať širokým portfóliom, vďaka malooobejmovým motorom s nízkou normovanou spotrebou znižujú flotilový priemer automobiliek požadovaný európskymi predpismi.
Aby sa však do flotilového priemeru také auto s nízkou spotrebou započítavalo a vyvažovalo emisie veľkého manažérskeho kombíku, musí sa tiež predať. A to je zase problém pre dílerov. Tí majú na malých autách len veľmi malý zárobok. Vzhľadom k tomu, že cenový odstup najmenšieho vozidla od toho o kúsok väčšieho je len veľmi malý, zákazníci teda logicky radšej berú to väčšie. Automobilky tiež predaje týchto najmenších modelov nijak výrazne nepodporujú.
Ponúka sa tiež otázka, či zvýšenie nákladov na výrobu a vybavenie áut bezpečnostnými a emisnými technológiami čoskoro nezasiahne výraznejšie aj ďalšie kategórie áut, predovšetkým triedu malých vozidiel, ako sú Škoda Fabia alebo Renault Clio. To už je kategória, ktorá tvorí v Európe až 18 percent trhu.
Plošné razantné zdraženie by určite s predajmi zamávalo a pre výrobcov by znamenalo obrovské problémy. Priebežné zdražovanie naprieč trhom možno vysledovať už dnes a automobilky aj analytici predpokladajú, že zdražovaniu nie je koniec. Benzínové motory Fabie dostali filter pevných častíc (technológiu známu doteraz len z naftových áut) pri minuloročnom facelifte. Takéto techniky budú pribúdať bez ohľadu na to, či o ňu zákazníci majú záujem.
A práve nové a drahšie technológie už ceny starých "nepustia". Náklady na ich vývoj sú enormné. "Sú to nové motory, ktoré budú musieť v roku 2021 spĺňať nové limity reálne vypúšťaných emisií. Investovať musíme do úplne nových pohonov a alternatívnych spôsobov mobility. To zahŕňa elektrifikáciu vozidiel, výstavbu infraštruktúry, teda hlavne nabíjačiek a prípravu predajnej a servisnej siete na elektrifikáciu," vysvetľuje pre magazín Auto DNES produktový špecialista českého Seatu Tomáš Urban. Do budúcnosti sa podľa neho zvýšia ceny áut kvôli vývoju nových asistenčných a bezpečnostných systémov pripravujúcich sa vozidiel na autonómnu činnosť.
Zmena kurzu
Útlm produkcie najmenších áut sa dotkne okrem Škody aj ďalšiích automobiliek pôsobiacich v Česku či na Slovensku. Toyota a koncern PSA vyrábajúca autá pri Kolíne malé Toyoty, Citroen a Peugeoty vo fabrike TPCA už oficiálne oznámili, že sa rozídu a s ďalšiu generáciu najmenších modelov v spoločnom projekte nenadviažu.
Toyote, ktorá fabriku prevezme v roku 2021, sa to možno bude hodiť, pretože sa jej asi padnú vhod kapacity v pobrexitovém miešaní kartami (aktuálne sa v Británii rozbieha výroba kľúčového modelu Corolla). PSA s malými autami skončí definitívne, a po predvlaňajšej kúpe značky Opel už tiež oznámila koniec výroby jeho najmenších modelov Adam a Karl.
Pred desiatimi rokmi boli naopak malé Peugeoty a Citroeny jednými z mála modelov oboch značiek, ktorým predaje rástli. V časoch celosvetovej hospodárskej krízy sa totiž zdvihol záujem práve o tieto lacné autá, ktoré ešte podporovali vlády stimulmi (šrotovným). A práve Kolín bol vtedy v kurze.
Najmenšie autá sú pre automobilky okrajovými kategóriami. Pre zníženie nákladov na vývoj a výrobu spolupracujú naprieč trhom. Renault a Daimler spolupracujú na výrobe dvojčiat Smart ForFour a Renault Twingo. Značky koncernu Volkswagen vyrábajú trojčatá VW Up!, Škoda Citigo a Seat Mii v Bratislave.
Tieto najmenšie modely nemeckého koncernu sú navyše podľa neoficiálnych informácií veľmi drahé na výrobu, vzhľadom k tomu, že boli úplne novo vyvinuté a zarábajú značkám len veľmi málo, budú musieť vo výrobe prežiť pravdepodobne ešte dlho, aby sa náklady na vývoj zaplatili. Pravdepodobne sa dočkajú ešte niekoľkých väčších faceliftov, inovované Citigo predstavené predvlani prešlo úpravami po piatich rokoch. Seat naopak už Mii necháva v cenníku len zo zotrvačnosti.
Novou cestou, ktorá však v dohľadnej dobe rozhodne nebude riešením, je elektrifikácia: Volkswagen už elektrický Up! ponúka, Škoda už vlani oficiálne oznámila, že Citigo do zásuvky bude vôbec prvým sériovo vyrábaným elektromobilom značky, premiéra je naplánovaná na tohtoročnú jeseň.
Rovnaké plány má napríklad aj Citroën, jeho šéfka Linda Jacksonová už naznačila, že nástupca modelu C1 by mohol byť do zásuvky. Rovnako ako Fiat, ktorý už oznámil príchod novej elektrickej verzie "päťstovky", ktorá je v benzínovom prevedení spoločne s technicky spriaznenou Pandou premiantkou európskych predajov miniáut. Lenže autá do zásuvky budú vzhľadom nereálnym cenám elektrickej trakcie mať ešte dlho oveľa menšie publikum.