Aj tak tradičná výstava sa mení a musí sa stretávať s určitou zmenou záujmu o automobily ako také. Veď na tohtoročnom 88. ročníku, ktorý cez víkend (v nedeľu 18. marca) skončil, napríklad usporiadatelia nahradili prázdne miesta, ktoré si žiadna automobilka pre seba nerezerovala, napríkald kaviarňou. To bolo v predchádzajúcich ročníkoch niečo nemysliteľné, o výstavné plochy značky doslova bojovali.
Chýbajúce značky
Lenže tento rok sa niektoré v Ženeve ani neobjavili, čo je situácia, ktorá sa stáva skôr dvojici autosalónov vo Frankfurte a Paríži, ktoré sa každoročne striedajú v jesennom termíne. Nedorazila napríklad značka Opel, a to aj napriek tomu, že by mala návštevníkom čo ponúknuť: jej začlenenie do koncernu PSA totiž prinieslo novinku v podobe modelu Opel Combo: sesterské modely Peugeot Rifter a Citroën Berlingo v Ženeve pochopiteľne nechýbali.
Podobne sa švajčiarskeho autosalónu nezúčastnila ani značka Borgward, ktorá sa snaží vrátiť na európske i svetové trhy. Áno, Borgward tento rok zrejme nemal čo ukázať, takže účasť by bola len "do počtu".
Lenže otázkou je, prečo ambiciózna značka pre publikum nič nepripravila - vlani vo Frankfurte ohromovala štúdiou elektrického štvordverového kupé Isabella, o zhruba pol roka neskôr v Ženeve nemala značka nič. Trochu ironické je, že Švajčiarsko sa pri obnovení značky v roku 2005 stalo prvým sídlom spoločnosti, takže je pre ňu Ženeva tak trochu domácim prostredím (aktuálne už Borgward sídli v Nemecku).
Čína ťahá
Ešte zvláštnejšie než neprítomnosť niektorých automobiliek je však to, že v Ženeve sa neukázali niektoré dôležité novinky veľkých svetových značiek. Obzvlášť to prekvapí u tých, ktoré vlastne nemali tým pádom európskemu publiku čo naservírovať.
Tak napríklad Volkswagen síce ukázal štúdiu svojho veľkého autonómneho elektromobilu I.D. Vizzion, ale na poli sériových áut žiadnu novinku nepredviedol. Pritom má jedno "eso" v rukáve: na spadnutie je uvedenie novej generácie veľkého SUV Touareg. Lenže to je pre európskych zákazníkov skôr okrajovým modelom, predajom vo Volkswagene vládne Tiguan a teraz značka stavila aj na malý T-Roc, ktorý dostal na stánku VW v Palexpo hale naozaj veľa priestoru.
A tak sa Touareg predstaví až na autosalóne v Pekingu, ktorý začína 23. marca. Čína je pre Volkswagen samozrejme čím ďalej dôležitejším trhom a pre Touareg momentálne tým najväčším odbytiskom.
Takže možno vlastne tento ťah pochopiť. Ale ukazuje to, ako sa automobilový svet v posledných rokoch zmenil, novinky, ktoré kedysi automobilky hrdo servírovali na svojich "domácich" autosalónoch v Európe či USA, teraz mieria primárne do Číny. Dôležitosť Číny je až ohromujúca a môžeme očakávať, že v tomto svetle bude množstvo noviniek uvádzaných exkluzívne v Európe klesať.
Rôznorodý svet
Rôznorodosť automobilového sveta potvrdzujú aj ďalšie novinky, ktoré do Ženevy nedorazili. Toyota napríklad neodhalila novú generáciu SUV RAV4, pritom to je pre ňu v Európe stále veľmi dôležitý model. Premiéru si však automobilka schovala na menej dôležitý autosalón v New Yorku, ktorý štartuje 28. marca a teda sa vlastne kryje s tým pekingským.
Pravdou je, že aj v USA je RAV4 dôležitá, takže japonská značka chce jednoducho každému publiku naservírovať niečo: v Ženeve totiž ukázala vo svetovej premiére novú generáciu hatchbacku Auris.
Ďalšia japonská značka, Suzuki, do Ženevy nepriviezla očakávanú novú generáciu svojho malého off-roadu Jimny. Kedy a kde ho uvedie, zatiaľ nie je jasné. Novo vzniknutá značka Cupra, športová divízia Seatu, potom lákala na ostré SUV Cupra Ateca, ale chýbala tu nabrúsená Ibiza, o ktorej uvedení sa mohutne špekuluje.
Prečo, to ťažko povedať, snáď automobilka nechcela trieštiť pozornosť, okrem sériového modelu Ateca totiž ohromovala aj pretekárskym konceptom Cupra e-Racer.
Trieštenie pozornosti
Avšak, veľká záplava noviniek na autosalónoch a teda určité obmedzenie pozornosti, ktoré sa môže dostať práve k tej ich, trápi automobilky už dlho. Zatiaľ to rad značiek rieši tak, že postupne pred samotným autosalónom uvoľňuje rôzne malé detaily alebo aj väčšie množstvá informácií o svojich modeloch a snažia sa pozornosť získať už vopred. Na autosalóne potom už často prebehne len oficiálne odhalenie v podstate už známeho a na internete predstaveného automobilu.
Úplne inú cestu však tento rok zvolil Ford. Jedno z najočakávanejších nových áut tohto roka, nová generácia Fordu Focus, jednoducho do Ženevy neprišla. Auto, ktoré patrí k najpredávanejším modelom na svete a stáliciam na európskom trhu, neukázal Ford vôbec. Značka do Ženevy pritom nepriviezla žiadnu svetovú premiéru. Focus sa jednoducho predstaví neskôr a inde, veľmi pravdepodobne v rámci úplne samostatnej akcie, namiesto nejakého veľkého autosalónu. Ford jednoducho chce, aby bola jeho novinke venovaná maximálna možná pozornosť.
Problém pre autosalóny
Lenže práve takéto individualistické správanie automobiliek znamená pre autosalóny silnejúce ťažkosti. Naznačuje, že doba reputácie veľtrhov je zrejme pomaly preč, a aj keď len tak nezmizne, ich dôležitosť bude dlhodobo klesať.
Dôvodov je samozrejme celá rada. Okrem snahy automobiliek získať viac pozornosti práve pre seba za všetkým stojí napríklad aj zmena vnímania automobilového sveta ako takého. Niekde sú autá snáď skoro ako nepriateľ a veľké prezentácie na autosalónoch tak môžu niektorí vnímať ako negatívnu záležitosť. Inokedy zákazníci prestali vozidlá riešiť a namiesto vlastníctva berú automobilovú dopravu len ako službu, takým vlastne nemá autosalón čoby výstava "plechov" čo ponúknuť - a to aj napriek tomu, že vízií mobility je tu viac než dosť, lenže zákazník si ich akosi nevyskúša.
Svoju úlohu samozrejme hrajú aj financie: v dobe internetu sa jednoducho pompézne predstavovanie noviniek na autosalónoch stalo veľmi drahou záležitosťou.