StoryEditor

Bentley a Rolls-Royce. Z dlhoročných súrodencov sa stali súperi

06.11.2017, 12:30
Autor:
Lidovky.czLidovky.cz
Patria k tým najzvučnejším značkám v automobilovom svete. Kedysi zdieľali modely, dnes vyrábajú veľmi odlišné autá.

Bentley Mulsanne a Rolls-Royce Phantom sú dnes v podstate jedinými dvoma zástupcami triedy najluxusnejších limuzín sveta. Nikto ďalší viac ako 5,5 metrové „lode“, ktoré rozmaznávajú posádku a ich cena štartuje ďaleko za hranicou 300-tisíc eur, bežne nevyrába. I keď sa občas objavia rôzne zákazkové kreácie, Bentley a Rolls-Royce vládnu najvyššiemu segmentu automobilového priemyslu. A nieje to tak dávno, čo mu vládli spolu. Od začiatku roka 2003 sú ale značky súpermi a každá sa vydala vlastným smerom.

Jasným dôkazom nového smerovania oboch značiek sú aj ich vrcholné modely – limuzíny, ktorých predchodcovia vznikali desiatky rokov na rovnakej výrobnej linke z prakticky úplne rovnakých súčiastok a ktoré sa líšili len v niektorých detailoch. Bentley bolo z dvojice aristokratických značiek vždy tou športovejšou, Rolls-Royce naopak konzervatívnejšou.

Súčasní majitelia dokázali tieto vlastnosti pri modeloch natoľko zvýrazniť, že aj ich najväčšie modely dnes vlastne nie sú priamymi súpermi. Zákazník, ktorý si pôjde kúpiť Bentley Mulsanne, totiž zrejme hľadá niečo úplne iné ako ten, ktorý kupuje Rolls-Royce Phantom.

Túžba po rýchlosti

Najvyššie prevedenie Bentley Mulsanne nesie označenie Speed a nedávno prešlo miernou optickou modernizáciou, ktorá upravila predovšetkým prednú časť auta. Tá v pôvodnom prevedení sa nestretla s veľmi kladnou reakciou verejnosti, inovovaná verzia aj napriek zachovaniu základných prvkov vyzerá oveľa lepšie.

Už na prvý pohľad je dramatická a vyžaruje z nej ohromná sila. Právom, pod kapotou sa totiž ukrýva ohromujúca porcia 537 koní, vďaka ktorej dokáže 2,7 tony ťažká a viac ako 5,5 metra dlhý limuzína zrýchliť na stovku za 4,9 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 305 kilometrov za hodinu.

​Tieto čísla jasne dokazujú, že Mulsanne Speed nie je len luxusný sedan, ktorý má posádku odviezť v pohodlí. Rýchlosť, ktorú má v názve, je tu nesmierne dôležitá. Mulsanne ju svojmu vodičovi rád dopraje. Už pri pokojnej jazde vodič pomerne rýchlo zistí, že toto nie je len „luxusná obývačka na kolesách“. Riadenie je v športovom režime príjemne tuhe a jeho reakcie sú vzhľadom k veľkosti a hmotnosti auta nečakane priame. Podvozok je síce plavný, ale svojimi prejavmi na rozbitej ceste dáva najavo, že tu nie je len na to, aby doslova žehlil cestu a izoloval posádku od okolia.

Stačí zatlačiť pravú nohu k podlahe a Mulsanne Speed ukáže svoju pravú tvár. Až desivo rýchlu, dramatickú a veľmi, veľmi návykovú. Rozhodne sa však nedá tvrdiť, že by bolo Bentley Mulsanne nejaký športiak. V zákrutách je potrebné byť obozretný a už pred nimi je nutné včas brzdiť tak, aby sa dalo túto masu ovládať. Zrýchlenie je však pri Mulsanne tou najobdivuhodnejšou stránkou auta.

Absolútne pohodlie

To Rolls-Royce Phantom vám vlastne nič takéto nedovolí. Firma tento rok predstavila úplne novú generáciou tejto limuzíny, ktorá stelesňuje nadpozemský komfort. Phantom je ešte väčší ako Mulsanne, na dĺžku meria predchádzajúce prevedenie v bežnej verzii cez 5,8 metra, vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka je však hmotnosť len niečo cez 2,5 tony. Práve svojím rozmerom a celkovým majestátnym pôsobením budí Phantom pozornosť, pričom Bentley ju na seba strháva vďaka dynamickému dizajnu.

​Vo firme štýl jazdy, ktorým Phantom predvádzajú, nazývajú „Magic carpet ride“ - teda jazda ako na lietajúcom koberci. A realita nie je vznešenému marketingovému označeniu veľmi vzdialená. Podvozok Phantomu filtruje nerovnosti dokonale, že v Česku či na Slovensku vyzerajú spoza volantu všetky cesty ako nové.

Podvozok je tak dokonalý, že zvláda v plnej rýchlosti napríklad aj priečne spomaľovacie prahy. A keď vodič vyzve Phantom k rýchlejšiemu tempu, auto zrýchli, ale posádka akoby sa o tom ani nemala dozvedieť. Zatiaľ čo Bentley servíruje dramatickosť, Rolls-Royce upokojuje a snaží sa zamaskovať akékoľvek spojenie s okolím.

Čo rozhodlo?

Odpoveď na otázku, ako je možné, že značky, ktoré po dlhé desaťročia vyrábali veľmi podobné autá, majú dnes tak odlišný charakter, ktorý sa premieta aj do zvyšku ich ponuky, je potreba hľadať hlbšie v histórii. Presnejšie vlastne v roku 1971, kedy sa vtedajšia spoločnosť Rolls-Royce Limited ocitla v likvidácii.

Automobilky Bentley a Rolls-Royce v tej dobe patrili práve do tejto priemyselnej skupiny a spolu boli už 40 rokov: Rolls-Royce totiž pre zmenu Bentley kúpil po tom, čo sa firma dostala do insolvencie v roku 1931. Po problémoch v roku 1971 došlo k zoštátneniu celej skupiny, v štátnych rukách ale celá dlho nevydržala. Automobilky (vtedy vlastne jednu automobilku - Rolls-Royce Motors), totiž v roku 1980 kúpil britský koncern Vickers.

Tomu sa ale príliš nedarilo značky rozvíjať a práve v tom čase sa k sebe autá Bentley a Rolls-Royce priblížili najviac. V roku 1998 sa tak Vickers rozhodol výroby luxusných áut zbaviť. Záujemcovia boli dvaja: skupina BMW ponúkla 340 miliónov libier, koncern Volkswagen s vtedy neobmedzeným a neohrozeným vládcom Ferdinandom Piëchom na čele bol ochotný zaplatiť 430 miliónov libier. A to rozhodlo.

Rolls-Royce Motors a jej značky Bentley a Rolls-Royce boli predané Volkswagenu. Ten kúpil firmu Rolls-Royce Motors, jej továreň v Crewe aj všetky práva k aktuálnym aj historickým modelom značiek, techniku, dokumentáciu aj patenty. Patrili mu aj práva na klasickú "chrámovú" masku Rolls-Royce, v jeho vlastníctve boli aj práva na legendárnu sošku Spirit of Ecstasy.

Lenže dve dôležité časti VW nepripadali: samotná značka Rolls-Royce a logo s dvojitým R. Zostali pôvodnému priemyselnému koncernu, ktorý sa zaoberá výrobou pre letecký, námorný, obranný a energetický priemysel. Známy je predovšetkým svojimi prúdovými leteckými motormi . Rolls-Royce plc, ako sa táto spoločnosť dnes volá, pritom v roku 1998 mala lepšie vzťahy s neúspešným nápadníkom o automobilku Rolls-Royce Motors. S BMW totiž pracovala na niektorých konkrétnych priemyselných projektoch.

Držanie v šachu

Koncern BMW práve aj vďaka dobrým vzťahom získal od britskej priemyselnej skupiny práva na značku Rolls-Royce aj na ono logo len za 40 miliónov libier. Žiadne prehadzovanie zo strany VW sa nekonalo, táto transakcia išla takpovediac "na priamo". A razom tu bol problém: BMW malo práva na značku a logo, Volkswagen na ikonickú sošku aj typickú masku chladiča. Zdanlivo sa oba nemecké koncerny držali vzájomne v šachu a situácia mohla vyzerať ako bezvýchodisková.

Lenže nebola. Ešte pred odpredajom Rolls-Royce Motors uzavrel koncern Vickers s BMW zmluvu o dodávkach motorov pre úplne nové modely Rolls-Royce Silver Seraph a Bentley Arnage. Tieto "jednovaječné dvojičky" sa začali vyrábať práve v roku 1998 a s ich vývojom nemala ani jedna z nemeckých značiek nič spoločné, vznikli ešte kompletne v réžii Vickers. Volkswagen týchto predchodcov dnešných modelov Phantom a Mulsanne zdedil a zrazu mu dodával motory konkurent a nepríjemný súper v boji o obe značky.

Vtedy malo BMW navrch. Dodávky motorov mohli kedykoľvek skončiť, výpovedná lehota mala byť iba dvanásť mesiacov. Podľa všetkého by za tú dobu Volkswagen nestihol pre vozidlá pripraviť adekvátnu náhradu, a tak sa nakoniec musel vzdať.

Dohoda bola nasledujúca: BMW bude naďalej dodávať motory pre oba spomínané modely a Volkswagen bude môcť do konca roka 2002 používať značku RollsRoyce. Tieto štyri roky potom koncerny využívali na to, aby prichystali bezproblémové oddelenie značiek.

Bentley

​​6,75 litra

To nakoniec vyzeralo tak, že BMW začalo s budovaním úplne novej automobilky Rolls-Royce Motor Cars, ktoré postavilo nové sídlo aj novú továreň v Goodwoode. V tej sa potom hneď začiatkom roka 2003 začal vyrábať majestátny Phantom, ktorý bol až tento rok nahradený novou generáciou. Automobil nemá technicky ani inak s predchádzajúcimi vozy v podstate nič spoločné. Jediným odkazom na spoločnú éru je objem motora Phantomu, ktorý je 6,75 litra. To je pre autá Bentley a Rolls-Royce akási tradičné hodnota.

Osemvalec série L Series s ventilovým rozvodom OHV má totiž pôvod v roku 1959, vtedy bol uvedený s objemom 6,25 litra. V roku 1968 bol zväčšený na 6,75 litra a od vtedy až do roku 1998 bol postupne vylepšovaný a poháňal v rôznych verziách všetky vozidlá Rolls-Royce aj Bentley. Jeho éra mala skončiť s príchodom modelov Silver-Seraph a Arnage, ktoré dostali motory BMW.

Motor však naďalej dostávali veľké kupé Bentley, a tak ho Volkswagen upravil a namontoval pod kapotu modelu Arnage. A používa ho, opäť v modernizovanej podobe, aj jeho nástupca Mulsanne. Moderné modely Rolls-Royce dostali dvanásťvalec s pôvodom v BMW. Ale motor, prepracovaný tak, aby bol pre aristokratické auto jedinečný, dostal práve tradičný objem 6,75 litra.

Rolls-Royce

​Práve táto hodnota potom dnes Phantom a Mulsanne spája, motory sa ale podieľajú na odlišnom charaktere oboch limuzín. Dvanásťvalce sa všeobecne vyznačujú pokojným zamatovým chodom, osemvalce zase charakteristickým „hrmotným“ zvukovým prejavom – a Phantom či Mulsanne obe vlastnosti využívajú naplno.

Toto jediné prepojenie oboch značiek skrz odkaz v podobe čísla 6,75 však možno tiež skončí. Nový Phantom síce dostal nový dvanásťvalec s tradičným objemom, ale Volkswagen už avizoval, že jeho aktuálny Mulsanne je posledným vozidlom, ktorý motor L Series s koreňmi v päťdesiatych rokoch dostáva.

A kto vie, či u budúceho nástupcu zostane objem zachovaný. Ostatné modely Bentley totiž používajú šesťlitrové dvanásťvalce s technickým základom vo VW alebo menšie a modernejšie osemvalce.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 03 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 04 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 05 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 20:50