StoryEditor

Prvá jazda s novým Land Roverom. Má vzhľad elegána a dušu drsniaka

22.06.2017, 12:00
Nie je na svete veľa áut spájajúcich luxus a ortodoxné offroadové schopnosti. A "disko" má navyše značnú charizmu.

"Baňa, to je diera v zemi, tú vám nemôžu vziať, nanajvýš zasypať," hovorí Cimrmanov uhľobarón v hre Vizionár. To sa tiež často po ukončení ťažby stáva. Ale nie všade.

V bani firmy Porr, ktorá v kopci neďaleko rieky Mosely ťaží vápenec, stále ešte 300 kilometrov chodieb zostáva. Sú tak široké, že nimi bez problémov prejde ťažká technika, nieto nový Land Rover Discovery piatej generácie.

Pre jeho prezentáciu organizátori postavili v časti tunelov umelé prekážky, na ktorých Discovery mohlo predviesť, ako si poradí s prudkými výjazdmi po drevených stupňoch, bočným krížením s dvoma kolesami vo vzduchu alebo zjazdom kopcov, z ktorých by sa chodec len skotúľal.

​„Disko" obstálo na výbornú a navyše preukázalo, že hoci sa zaobíde bez klasického rebrinového rámu, jeho samonosná karoséria s integrovanou výstuhou zvládne také extrémne kúsky, ako otvorenie všetkých dverí vo chvíli, keď sa hojdá v krížení.

​Otvoriť ich nie je problém, ale ony išli aj bez problémov zavrieť. A to si mnoho konkurentov radšej ani predvádzať netrúfne. Karoséria je vôbec špičkový inžiniersky kúsok - z 85 percent hliníková a váži o 280 kilogramov menej ako tomu bolo pri predchádzajúcej generácii. Interiér je navyše o kus priestrannejší: rázvor je dlhší o 38 centimetrov a miesta pre kolená je o 14 centimetrov viac.

Discovery je  4970 milimetrov dlhé a kvôli plne elektricky ovládaným (sklápacím hore a hore) sedačkám v tretej rade, vozia na chrbte svoj typický "batoh". Aj človek vysoký 1,8 metra prežije na týchto dvoch miestach kratšiu jazdu, deti, pre ktoré sú predovšetkým určené, zvládnu aj dlhú.

Land Rover

​Sedačky sú navyše usporiadané ako v divadle, aby sa tí vzadu necítili tak utopene. Predné sedadlá sú najnižšie, druhá rada o kúsok vyššie a tretia má sedáky položené ešte o nejaký centimeter hore.

​Interiér je plný rôznych schránok a napríklad lakťová opierka je neskutočne hlboká, veľká fľaša do nej zapadne ako nič.

Na ceste hojdačka

Majitelia discovery sú iná skupina ako milovníci offroadov typu Jeep Wrangler. Nechcú premýšľať, čo všetko zapnúť, aby prešli na safari močarinou, alebo len na chatu metrovým závejom. V "disku" proste len nastavia ovládacie koliesko na typ terénu, s ktorým sa chcú popasovať, a elektronika systému Terrain Response si to preberie.

Schopnosti tohto Landroveru sú impozantné: vedia prebrodiť 90 centimetrov vody, s neuveriteľnou svetlou výškou 28 centimetrov (o desať viac ako bežné SUV) a skvelými nájazdovými uhlami sa vyšplhá na pekne hrboľatý kopec.

Dole z neho zíde pokojne bez zásahu vodiča, stačí točiť volantom. Spomínaná rekordná svetlá výška sa síce v teréne veľmi hodí, ale na ceste prináša hojdavý pocit jazdy na vlnách, hoci ju vzduchové odpruženie vie výrazne znížiť.

Land Rover

​Discovery však hrá hlavne na komfort. Aj na obrovských kolesách podvozok parádne tlmí. V zákrutách potom logicky dá pocítiť, že "disko" je naozaj poriadny kus auta. Vodičovi to ani tak nepríde, ten sa drží volantu, ale vzadu je odstredivú silu veľmi poznať. Kto jazdí s rodinou, musí jazdiť trochu s citom, čo však pri aute tohto typu neprekvapuje.

Vyskúšali sme základný štvorvalec TD4 s výkonom 132 kW. Prekvapilo nás, že ide veľmi slušne, hoci sa logicky musí viac hnať do otáčok, pričom sa prejavuje spevavým zvukom. Dynamika mu nechýba a spotreba okolo deviatich litrov tiež nebola zlá. Ale predsa len k autu, ako je Discovery, jednoducho patrí šesťvalec.

​Otestovali sme aj verziu 3.0 TD6 a bola to paráda. Ide náramne, pri jeho 190 kW a 600 Nm "krútiaku" nie je divu. A spotreba sa aj pri brutálne rýchlych presunoch po nemeckej diaľnici (často vyše 200 kilometrov za hodinu) pohybovala okolo 12 litrov, čo je stále akceptovateľné. Motor je skvele utlmený a harmonický, nie je teda príliš dôvodov vziať si benzínový trojliter, ktorý jazdí tiež parádne, ale spotreba bude určite vyššia.

Land Rover

​Prevodovka je s motormi skvele zladená, radí jemne, decentne, pri štvorvalci je poskladaná viac nakrátko, aby vyvážila slabší motor.

Cena za základný 2.0L TD4 132kW model začína na hodnote 51 698 eur. Nemyslím si však, že by ktokoľvek pristupoval ku kúpe "diska" s kalkulačkou v ruke - v tejto triede sa takmer výhradne nakupuje podľa sympatií k značke. A Land Rover má skvelý zvuk.

Indovia zachránili britský národný poklad Land Rover-Jaguar v roku 2008. A miliardy libier sa teraz vracajú: automobilka jednoducho stavia jeden výborný automobil za druhým.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 16:25