Volvo XC90 je, v každej svojej verzii, cestovanie 1. triedou. A top verzia Inscription je cestovanie VIP triedou. Na rozdiel od nemeckých konkurentov je však švédske VIP cestovanie cenovo na úrovni 1. triedy.
A to je hneď na začiatok testu extra veľké plus. A verte, že zďaleka nie jediné. Pri cene sa ešte chvíľu zdržím, lebo v konečnom dôsledku, tá by mala byť jedným z hlavných faktorov rozhodovania budúcej kúpy. Ak nie najhlavnejším.
Je predsa rozdiel, či za absolútnu top verziu zaplatíte 90 000 € (D5/T6 Inscription so všetkými možnými príplatkami), alebo 120 000 €, ktoré od vás bez mihnutia oka vypýtajú za top verzie predajcovia nemeckých konkurentov Q7, X5 alebo GL.
Na druhej strane, na rozdiel od konzervatívnych Švédov vám rebelskí Nemci ponúknu nielen 6, ale bez problémov aj 8-valcové verzie a miesto pohonu oboch náprav haldexom dostanete skutočný, solídny a permanentný pohon 4x4. Ale sú tieto dve veci hodné 30 000 €?! Nemyslím…
Iste, mať pod kapotou len radový 4-valec, či už na benzín, alebo naftu so sebou nevyhnutne prináša hendikep nielen v podobe biedneho zvuku auta, ale aj vibrácií vnútri. Osobne vôbec neschvaľujem tvrdohlavosť Švédov, alebo dokonca Číňanov (Volvo vlastní koncern Geely) v tom, že tak noblesná a prémiová značka si od typu V40 až po S, V a XC90 vystačí len s jedným motorom.
Samozrejme, chápem, že vyvinúť motor pre Euro6 dnes už asi nie je lacný špás. Ale prečo preboha, by nemohol byť pod kapotou luxusných Švédov osvedčený agregát z Japonska, Kórey, alebo aj z Nemecka? Tomuto fakt nerozumiem a biedna ponuka motorov je jednou z najväčších slabín tohto elegána. Pritom budúcoročná nová norma na meranie emisií, alebo presnejšie spotreby svetu a teda aj výrobcom reálne ukáže, že extrémny downsizing je hlúposť.
Volvo XC90 je takmer dokonalé SUV. Je perfektne bezpečné v oblasti aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, má (alebo môže mať) skvelú výbavu, je praktické, priestranné, vzdušné, ponúka skvelý výhľad vrámci možností všetkými smermi, je krásne, má štýl až noblesu. Mohol by som tu menovať ešte veľa ďalších plusov ako skvelé materiály vnútri, dielenské spracovanie...
Kratšie bude znova zhrnúť, prečo od nás nemá plný počet bodov. V prvom rade pre biedne odladený vzduchový podvozok, ktorý snáď trochu zachránia 18 alebo 19" disky a väčšia bočnica pneumatiky. Druhý dôvod je absencia viacvalcových motorov, nie pre nedostatok výkonu, ale pre kultúru chodu a zvuk. Všetko ostatné čo autu vyčítame sú väčšie či menšie drobnosti.
Ako konštatujem na konci videotestu. Volvo XC90 II je najkrajšie a najprepracovanejšie SUV na svete. No nie je najlepšie, tento primát patrí novej Audi Q7, ktorá tiež nie je bezchybná, a jej dizajn sedí málokomu.
Volvo XC90 D5 Inscription rok výroby 2015
PLUSY: + azda najkrajšie veľké SUV na svete, + najbezpečnejšie auto na svete (aktuálne), + skvelá cenová politika (od 50 do 90 tis. €) + elegancia, noblesa, prepracovanosť, + orientácia na rodinu a praktickosť, + vzdušnosť, výhľad, + LED predné svetlá, + Bowers and Wilkins je top top audiosystém, + ambientné osvetlenie interiéru, + ťažné zariadenie do 2700 kg, + špičkové materiály vnútri, + ergonómia, priestor, + variabilita sklápateľných sedadiel, + aj v 3. rade sa odvezú dospelí, + adaptívny tempomat funguje ukážkovo, + 4-zónová klimatizácia, + polohovateľné operadlá a sedáky v 2. rade, + headup display, + akustika upozornení posádke, + balík asistenčných systémov, + priemer otáčania 11,9 m.
MÍNUSY: - nekomfort pruženia aj napriek vzduchovému pruženiu, - vibrácie a zvukový prejav motora, - zastarané ovládanie automatu, - orientácia +/- na radiacej páke, bez páčok pod volantom, - malý uhol/výška otvorenia zadných dverí, - parkovací asistent ešte vyžaduje šliapanie na pedále.