Lexus sa v poslednej dobe mení zo skôr konzervatívnej v dravú automobilku a modelom, ktorý má byť žiarivým príkladom tejto premeny je práve predstavované kupé LC. Dynamický a výrazný automobil sa najprv predstavil v Detroite s charakterným atmosférickým osemvalcom s objemom piatich litrov, teraz prichádza rad na trochu "umiernenejšie" prevedenie. A ako je pre japonskú luxusnú odnož Toyoty typické, ide o hybrid.
Lenže v prípade LC 500h môžeme povedať, že ide opäť o hybrid takpovediac odtrhnutý z reťaze. Toto by nemalo byť nudné kupé, práve naopak. Ako hovoril technik automobilky pri vysvetľovaní funkcií a schopností nového pohonného systému, toto by mal byť historicky prvý hybrid, ktorý bude doslova a do písmena schopný páliť pneumatiky. Áno, hybrid, u ktorého pri prudkom rozjazde možno zažijeme takzvaný burnout. Hybrid, ktorý by mohol vedieť driftovat, píše iDnes.cz.
Pritom by pohonné ústrojenstvo nemalo stratiť nič zo svojich kladných vlastností, ktoré majú doterajšie hybridné jednotky v ostatných modeloch Lexus i Toyota. Toto auto by malo ponúknuť radosť z jazdy rovnako ako pokojný a kultivovaný prejav, oboje presne vo chvíli, keď si to bude vodič žiadať. Znie to až rozprávkovo dobre. Lenže ako to bude v skutočnosti fungovať, na to si musíme ešte počkať, tentoraz sme LC 500h mohli skúmať len po teoretickej a estetickej stránke.
Prevodovka naviac
Aj keď by malo byť pohonné ústrojenstvo na pomery značky z hľadiska funkčnosti doslova revolučné, základ vlastne zostal rovnaký, v princípe len Lexus pridal jednu súčasť. K doterajšiemu usporiadaniu pribudla len nová štvorstupňová automatická prevodovka. Tá v spojení s extrémne smart riadiacou jednotkou zariadi kompletne nové správanie hybridu. Lexus tomu hovorí "Multistage Hybrid", teda viacstupňový hybrid.
Základom pohonného ústrojenstva je 3,5litrový vidlicový šesťvalec, ktorý vychádza z agregátu známeho napríklad z modelu GS 450h. Motor bol však prepracovaný a tak napríklad tento v Atkinsonovom cykle pracujúci agregát vie točiť maximálne 6 600 otáčok za minútu, čo je oproti doterajšej verzii nárast o 600 otáčok. Prepracované bolo napríklad variabilné časovanie ventilov, detailných zmien je však na motore viac. V princípe je to ale stále tá základná klasika hybridných zostáv koncernu Toyota - atmosférický benzínový Atkinson.
Aj ďalej je vlastne všetko pri starom, na výstupe z kľukového hriadeľa nájdeme motorgenerátor číslo 1. Za ním je planétová prevodovka, ktorá tu slúži ako delič výkonu, opäť ako u všetkých hybridov od Toyoty. A konečne je tu motorgenerátor číslo dva, ktorý je schopný silu dodávať priamo na kolesá. Táto zostava známa aj z iných hybridov Lexusu je práve tou klasikou, ktorá mimochodom prepožičiava ústrojenstva správania auta vybaveného bezstupňovou CVT prevodovkou.
Až potom prichádza tá zásadný novinka, na motorgenerátor číslo dva je totiž napojená spomínaná štvorstupňová automatická prevodovka, ktorú pre riešenie vyvinul japonský Aisin. Práve táto prevodovka by mala umožniť všetky tie dodatočná kúzla. "Je to ako by sme doteraz mali bicykel s jedným stálym prevodom a teraz sme zaviedli prehadzovačku," naznačil princíp zmeny šéf európskeho zastúpenia automobilky Alain Uyttenhoven. Doteraz si totiž celé ústrojenstvo vlastne muselo vystačiť s jedným prevodom pre všetok rozsah rýchlostí, výstup určovala len práca celého systému združeného okolo planétovej prevodovky. Aj preto napríklad majú hybridy Toyoty a Lexusu na svoj výkon relatívne nižšiu maximálnu rýchlosť. To sa teraz však zmení.
Kompenzácia za straty
Lexus uznáva, že prevodovka samozrejme pridala celému ústrojenstvu hmotnosť. Tú tak museli technici niekde usporiť. O 5 kilogramov je ľahší motorgenerátor číslo 2, o 30 potom sada batérií - tá totiž prešla na modernejšiu lítium-iónovú technológiu, čo je pre japonskú značku veľká revolúcia. Celok je tak vraj o niečo ľahší ako doterajšie riešenie bez dodatočného automatu. Ten ale samozrejme vnáša do pohonného ústrojenstva určité straty. Inžinieri automobilky majú spočítané, že ich vykompenzuje práve možnosť prevádzkovať motor v nižších otáčkach, takže spotreba paliva by mala klesnúť. Zároveň technici tvrdia, že až pri motore s objemom 2,5 litra by sa zisk z úspory pri motore a straty vnesené prevodovkou vyrovnali.
To znamená, že pre menšie motory nemá zatiaľ toto inovatívne riešenie zmysel, dodatočné straty z prevodovky by prevýšili úspory z prevádzkovania motora v pokojnejších režimoch. Aj preto budú obyčajné hybridy naďalej používať doterajšiu architektúru. Lexus navyše tvrdí, že nové riešenie nebolo navrhnuté primárne kvôli úsporám paliva, ale práve kvôli prirodzenej interpretácii výkonu a potešeniu z jazdy.
Nové hybridné ústrojenstvo Lexusu možno vyzerá na prvý pohľad veľmi zložito, ale opak je pravdou. Všetka zložitosť sa totiž odohráva vo vnútri riadiacej jednotky, ktorá určuje, ako bude ktorý prvok celého systému nastavený. Po mechanickej stránke je zachovaná doterajšia jednoduchosť ústrojenstva od Toyoty a Lexusu, s čím by mala ísť ruka v ruke spoľahlivosť a dlhodobá mechanická životnosť. Určitou komplikáciou je len nová automatická prevodovka, ale aj v tomto prípade sa asi nie je čoho obávať - štvorstupňový automat je oproti súčasným moderným automatickým prevodovkám konštrukčne vlastne veľmi jednoduchý.
K zákazníkom až za rok
Nový Lexus LC 500h by tak mohol byť veľmi zaujímavým autom pre tých, ktorí sú nadšení pre modernú techniku a zároveň fanúšikov kvalitnej jazdy. Ako to naozaj bude, ale zistíme až neskôr. K zákazníkom sa rad LC dostane až na jar budúceho roka. Dovtedy sa ešte budú ladiť všemožné detaily tak, aby auto zodpovedalo predstavám náročných zákazníkov.