StoryEditor

Najrýchlejší Golf na svete klame. V teste dostal vyšší výkon

29.12.2015, 23:00
Namiesto 300 koní dostal o ďalších 20 navyše. Rýchlejšie sa dostane aj na 100 kilometrov za hodinu.

Ostré Golfy sú snom mnohých chalanov. A niet sa čomu čudovať, skôr naopak. Bolo by divné, keby obdivované a vysnívané neboli. Dôvodov je hneď niekoľko. Volkswagen  Golf je v Európe desaťročia najpredávanejším autom segmentu C. 

Mnohé jeho generácie (iste nie všetky) stanovili triede malých áut novú úroveň. Pre mnohých testerov je VW Golf etalón, s ktorým porovnávajú konkurentov. V zásade súhlasím, no zároveň dodávam, že to sa týka len neprémiovej produkcie.

Predsa len Audi A3, BMW radu 1, či Mercedes A sú vo viacerých oblastiach (no nie vo všetkom) na inej úrovni. Ale vyžadujú aj inú hrúbku peňaženky. Tiež platí, že byť etalónom automaticky neznamená, že je vo všetkom najlepší a neprekonateľný. Práve naopak, porovnávanie s etalónom nezriedka ukáže, v čom je konkurent lepší. 

Etalón medzi autami pre komplexnosť porovnávaných a sledovaných parametrov z princípu ani nemôže byť vo všetkom najlepší. Etalónom je práve preto, lebo medzi všetkými tými protichodnými požiadavkami prináša najlepší kompromis. Volkswagen Golf R 7. generácie pre mňa prináša viacero zásadných otázok, na ktoré som sa vo videoteste snažil nájsť odpoveď.

 

Nebyť ostrých modelov Audi S3 a RS3, aktuálny Golf R je s max. výkonom 221 kW (300 k) najvýkonnejším autom "nižšej strednej triedy", aké vo VW Group postavili. A možno sa ním aj stane, lebo už dva roky kolujú svetom správy o modeli Golf R400. A to ešte neviete, koľko sme na valcovej brzde odmerali tomuto kúsku. Ďalšie auto z produkcie VW Group, ktoré má o poznanie viac.

Najdôležitejším je aj v tomto prípade motor. Jedná sa o ďalšiu vyostrenú verziu známeho priamovstrekového prepĺňaného radového 4-valca EA888. Ten nájdete v každom ostrom modeli koncernu (Audi S3, Seat Leon FR/Cupra, Golf GTI a v Octavi RS). Ale pozor.

V žiadnom prípade sa nejedná len o fabrický čiptuning. Tento má okrem nutných zmien v ECU aj inú hlavu valcov, výfukové ventily, tuhšie ventilové pružiny a lôžka ventilov, iné piesty, väčšie vstrekovače a výkonnejšie turbodúchadlo. 

Má tiež variabilné časovanie sacieho a výfukového vačkového hriadeľa, dokonca v dvoch úrovniach nastaviteľný zdvih výfukových ventilov, pre lepšie plnenie turba výfukovými plynmi v širšom spektre otáčok pre rozsah krútiaceho momentu v otáčkovom spektre motora. Bavíme sa o slušných 380 Nm v rozsahu 1800 - 5500 ot. 

Dobre zvládnutou turboreguláciou naň hneď nadväzuje max. výkon v rozsahu 5500 - 6200 ot. Tento motor prosto ťahá ako elektrický vlak, bez prestania. Jednou z nevýhod takto vyšibaného motora je nutnosť čapovať mu minimálne 98 oktánový benzín. Nejde ani o to, že na väčšine čerpačiek je zásadne drahší než 95-ka. Skôr o to, že ho ešte ani v 21. storočí na hocktorej benzínke nekúpite.

Zástupcovia značky svorne tvrdia, že tento model R je doposiaľ najlepším Golfom pre zákruty. Že to nie sú len marketingové želania, podporujú konštruktéri podvozka jeho viacerými úpravami tak, aby sa aspoň v tomto prípade zbavili typicky sterilných jazdných vlastností tejto strely na limite. 

Chalani od podvozkov otvorene priznávajú, že ich základné misie boli bezpečne a kultivovane preniesť výkon a krútiaci moment na povrch aj v zákrutách a zároveň zásadne znížiť nedotáčavosť, ktorou sú doterajšie všetky ostré Golfy známe. Preto použili systém EDS (elektronická uzávierka diferenciálu) na oboch nápravách.

Ten navyše doplnili funkciou XDS+, ktorá pre stabilizovanie vozidla zasahuje aj bez prudšej akcelerácie v zákrute. Golf R je navyše o 5 mm nižšie ako model GTI, obom nápravám zvýšili smerovú tuhosť a Haldex 5. generácie upravili pre ešte rýchlejšie reakcie na potrebu prenosu výkonu medzi nápravami. 

Výsledok? Naozaj sa im podarilo postaviť historicky najzábavnejší (neutrálny až pretáčavý) ostrý Golf. Skvelé! Zásadná otázka však znie? Je zábavnejší než konkurencia? Hmmm.

Podobne ako viaceré skutočne športové autá má už aj Golf dva režimy zásahov stabilizácie. Okrem možnosti úplne ju vypnúť (vôbec prvýkrát na aute VW) je tu na zoznámenie sa s limitmi auta aj režim ESC Sport. Medzistupeň deaktivácie stabilizácie reaguje s oneskorením a dovoľuje prekĺz kolies spolu s istými uhlami pretáčavosti. 

Systém DCC (Dynamic Chasis Control) k tomu pridáva adaptabilné správanie nastavenia pruženia pre každé koleso zvlášť. DCC zbiera údaje z pretlaku v kolesách, z akcelerometra a signály z Can-Bus zbernice a adaptívne upravuje tlmiace sily upravené individuálne pre každé koleso zvlášť. 

Nová generácia systému DCC dokonca umožňuje meniť tlmiacu chcarakteristiku v oboch smeroch zvlášť, pre útlm aj spätný útlm, či inými slovami pre kompresiu a expanziu tlmiča. Tieto riešenia zásadne ovplyvňujú a zlepšujú dynamické správanie vozidla. 

Skutočne, Golf ako tento tu ešte nebol. Myslím, že je hoden príplatku 9 000 eur nad cenu modelu GTI. Za tieto peniaze dostanete celkom iné auto. Problém je skôr v tom, že už Golf GTI je neadekvátne drahý, čo sa automaticky prenáša aj na model R.

VW Golf R na báze 7. generácie má podľa výrobcu oproti predchodcovi citeľne väčší výkon o 30 k a vraj je o 18% úspornejší. To by malo znamenať, že s veľmi ľahkou nohou, bez akéhokoľvek predbiehania, bez ostrejšej akcelerácie a za ideálneho počasia by ste sa mali so spotrebou dostať do intervalu 6,9 - 7,1 litra 98 OKT benzínu na 100 km. 

To by však cesta nesmela mať žiadne stúpanie, jedine rovinky, prípadne ešte úseky s klesaním :) Na našej 100 km testovacej trati moji kolegovia dokázali zajazdiť (rovnakým režimom, ako to robia na všetkých autách) spotrebu na úrovni 8,8 litra. Myslím, že slušný výsledok na 320 koňové auto. Áno, čítate dobre, v skutočnosti má 233 kW.

Som vám dlžný odpovede na hore uvedené otázky. Áno, Golf R 7. gen je doposiaľ ďaleko najlepší model R aký kedy vo Volkswagene vyladili. Je nie len najrýchlejší, najdynamickejší, najostrejší, ale aj to podstatné. Je najhravejší - má dušu aj srdce. 

Má najviac zaujímavých technických riešení a zlepšení aké kedy Golf mal. Dokáže byť komfortnejší a tichší než väčšina konkurentov (čo je pre každý deň dobré), na bezpečné rýchle presuny aj v zlom počasí ťažko nájdete lepšie auto. Napriek všetkým pre, žiaľ NIE. Etalón medzi superhothatchmi nie je. Do autu ho odsúvajú ešte stále rezervy v hravosti, privysoká cena a nešportové správanie DSG.

Volkswagen Golf R 7. gen (2015)

 

PLUSY:

+ dynamika, 0-100 km/h 4,9 s, max. 250 km/h,

+ trakcia na prakticky všetkých povrchoch,

+ drzanie stopy v zákrutách,

+ ostrosť reakcie na plyn,

+ akustika (aj ked umelá),

+ neutrálny až pretáčavý! :),

+ komfort dokonca aj na 19" diskoch,

+ práca aktívneho pruženia DCC,

+ ESC Sport a ESC off!

+ ostré, progresívne riadenie,

+ super výkonné brzdy,

+ launch control,

+ DSG funguje na 90% z možnej dokonalosti,

+ skvelé športovo-komfortné sedadlá,

+ materiály a spracovanie vnútri,

+ každodenná praktickosť (rodinný supercar).

 

MÍNUSY:

- základná cena 40 000 €,

- cena testovaného modelu 52 500 €,

- DSG nepodrží obmedzovač,

  radenie +/- má naopak,

- start/stop aktívny aj v režime Race,

- polomer otáčania a manévrovateľnosť.

 

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

 


 

01 - Modified: 2007-12-19 17:40:37 - Feat.: 0 - Title: Boj veľkých o Kosovo sa začal
01 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 02 - Modified: 2024-11-21 14:05:39 - Feat.: - Title: Odbory vo Volkswagene vyzvali vedenie automobilky na ústretový krok, pohrozili štrajkami 03 - Modified: 2024-11-20 14:54:41 - Feat.: - Title: Volkswagen bude musieť zatvárať v každom scenári. Zamestnanci velia do obrovského boja 04 - Modified: 2024-11-14 13:05:00 - Feat.: - Title: Záchranné lano VW za miliardy 05 - Modified: 2024-11-13 08:21:41 - Feat.: - Title: Volkswagen a Rivian spúšťajú spoločný podnik zameraný na elektromobily
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 06:58