Prvý naftový plug-in hybrid na svete vzíde zo slovenských výrobných liniek. Bratislavský závod Volkswagenu ohlasuje nové modely, ktoré pridáva do svojho portfólia. Medzi ne patrí nové Audi Q7, ale aj jeho hybridná verzia Q7 e-tron. „Po verzii Volkswagen e-up! je to pre náš závod logické pokračovanie,“ hovorí predseda Predstavenstva Volkswagen Slovakia Albrecht Reimold.
Nablýskaná výroba
Okrem toho sa Bratislava nablýska luxusom. Doteraz vyrábala lakované karosérie pre Porsche Cayenne. Model sa následne finalizoval pri „svadbe“, čiže spojení s motorom a podvozkom, v nemeckom Lipsku. Od roku 2017 to však nebude platiť a kompletná výroba sa bude realizovať práve na Slovensku. Ide pritom o najpredávanejší model celej značky Porsche. Cayenne sa podieľa na jej výrobe približne 50-percentným podielom.
Bratislava bude vyrábať aj karosérie pre Bentley Bentayga, ktoré sa na trh dostane budúci rok. Podľa odborníka nové prírastky do bratislavskej výroby znamenajú, že rastie význam závodu v štruktúrach koncernu. „Vyšší podiel výroby luxusných vozidiel znamená dobrú správu aj pre zamestnancov vzhľadom na to, že produkcia týchto prémiových modelov je spojená s nižšou volatilitou dopytu,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara. Inými slovami, prípadný pokles automobilového trhu sa na prevádzke nášho závodu nemusí až tak silno premietnuť.
Vyrobených menej áut
Práve nábeh nových modelov, ale aj situácia na odbytových trhoch, predovšetkým v Rusku, sa premietli aj do minuloročných výsledkov závodu. Vlani totiž automobilka vyrobila 394474 automobilov, pričom rok predtým to bolo viac ako 426-tisíc vozidiel. Podobne jej klesol aj obrat, a to z 6,52 miliardy eur v roku 2013 na vlaňajších 6,17 miliardy eur. Koľko áut vyrobí fabrika tento rok, nie je známe. „Dnes nikto nemôže povedať, ako budú vyzerať výrobné čísla na konci tohto roka,“ uvádza Albrecht Reimold. Automobilka však naďalej investuje a v máji 2015 otvára novú karosáreň pre SUV modely.
Jediní vyrobili menej
Volkswagen tak ako jediná automobilka u nás vyrobila medziročne menej áut. Aj keď je pravda, že ich napriek tomu vyrába najviac. Žilinská KIA vyprodukovala viac ako 323-tisíc áut, čo je nárast o tri percentá. „Rok 2014 hodnotíme pozitívne, keďže sme vďaka dopytu po našich modeloch mohli opäť naplno využiť kapacitné možnosti nášho výrobného závodu,“ konštatuje hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Tento rok chce automobilka vypustiť zo svojich liniek podobné množstvo vozidiel. V trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën Slovakia zvýšili objem výroby o 2,7 percenta, keď zmontovali viac ako 255-tisíc áut. „Tento rok je, čo sa týka prvého kvartálu, v znamení rekordného rastu objednávok, čomu zodpovedá vysoké nasadenie vo výrobe. Prakticky od januára vyrábame aj vrátane sobôt,“ uvádza hovorca PSA Peter Švec.