Dizajnérske štúdio PriestmanGoode zverejnilo prvé vizualizácie nových vozidiel londýnskeho metra. Celkom 250 futuristicky vyzerajúcich súprav by malo koľaje najstaršieho systému metra na svete brázdiť okolo roku 2025, prvé sa objavia za osem rokov.
Podľa londýnskeho dopravného podniku budú nové vozne stáť 2,5 miliardy libier, celkové investície do systému potom dosiahnu 16 miliárd libier.
Londýnske súpravy budú plne priechodné a klimatizované. Prevádzku by mali urýchliť výrazne širšie dvere a platforma, ktorá v staniciach "eliminuje" medzeru medzi dverami a nástupišťom. Viac miesta bude vyhradených pre vozíčkarov a kočíky. Jazdiť majú na štyroch centrálnych linkách systému. Predpokladá sa, že v prevádzke vydržia 40 rokov.
Tender na výrobcu súprav by mal byť vyhlásený na začiatku budúceho roka. Prvý nový vlak potom vyjde na linku Piccadilly v roku 2022.
Nové vozne metra v Londýne - pozrite si fotogalériu
Odbory však už podľa BBC stačili vyjadriť svoje "hlboké znepokojenie" nad tým, že návrh súprav bude umožňovať aj ich jednoduchú prestavbu na automatickú prevádzku bez vodiča.
Tajomník odborového zväzu Mick Cash varoval, že akákoľvek snaha o zrušenie vodičov je "vražedná, nezmyselná a motivovaná len peniazmi". "Budeme tomu brániť masívnou kampaňou," uviedol.
Hovorca dopravného podniku však uistil, že kvôli automatizácii nepríde o miesto ani jeden vodič. Ak by sa k nej pristúpilo, bola by vraj navyše rozfázovaná.
BBC cituje vodiča metra Finna Brennana, podľa ktorého je navyše na starých trasách automatizácia neuskutočniteľná. "Jednokoľajová infraštruktúra z viktoriánskej éry je postavená tak, že sa bez vodičov skrátka nezaobíde," vysvetlil.
Bez vodiča v súčasnosti jazdia súpravy len v londýnskej oblasti Docklands, tam ide však o nadzemku a trať bola postavená v osemdesiatych rokoch 20. storočia, takže je relatívne moderná.
Riaditeľ londýnskeho metra Mike Brown uviedol, že nové vagóny pomôžu udržať krok s rastúcim počtom obyvateľov mesta. Kým dnes v Londýne žije 8,4 milióna ľudí, v roku 2030 by to už malo byť 10 miliónov.