StoryEditor

Spiaceho obra neradno podceňovať

26.09.2005, 00:00
Keď pred vyše 40 rokmi vstupovali na európsku scénu kórejské automobily, vzbudzovali zhovievavý úsmev motoristických odborníkov. Prvé japonské modely spočiatku neboli tromfom na európskom trhu, ale Toyota sa už stala druhým najväčším automobilovým koncernom na svete. Podobne s kvalitou zo začiatku zápasili aj Kórejčania a v súčasnosti už majú 3,5-percentný podiel na európskom trhu.
Rovnaký scenár sa odvíja dnes, keď na pôde autosalónu vo Frankfurte prezentovali svoje modely tri čínske automobilky Geely, Beijing a Brilliance.
Zatiaľ len dohady
V čínskej expozícii zaujal stánok automobilky stánku Geely s limuzínou Shen yang s automatickou prevodovkou a navigačným systémom. O všetkých jej modeloch sa však zatiaľ môžeme iba dohadovať. Veľkou neznámou je bezpečnosť, kvalita spracovania, ako aj jednotlivých dielcov.
Ponúkame teda aspoň niekoľko technických údajov, ktoré môžu čo-to napovedať. Model Geely CK 1,5 AT je dlhý 4,15 m, určený pre piatich pasažierov a dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h. Hatchback MR meria na dĺžku 3,7 m a s motorom 1,3 l dosahuje maximum 145 km/h, pričom z pokoja na stovku akceleruje za 15 s. Lichotivá je spotreba okolo 5 litrov. Zaujímavý je pohľad do hatchbacku HQ, ktorý je novinkou aj v Číne.
Polovičná cena, ale aj bezpečnosť
Čínska expanzia sa v Európe i v USA očakáva od budúceho roku. Priekopníkom sa stala značka Landwind. Ako prvá čínska automobilka dodala pár kusov off roadov do Nemecka (za 15 tis. eur) a Belgicka. Úvod sa však zatiaľ príliš nevydaril.
Vplyvná nemecká automobilová asociácia ADAC urobila bezpečnostný test Landwindu. Výsledok bol žalostný: 13 z 37 bodov, čo je najmenej v histórii hodnotenia touto asociáciou. Vodič podľa testu umrie pri čelnom náraze v rýchlosti 64 kilometrov za hodinu, pri zrážkach v nižšej rýchlosti bola figurína veľmi vážne poškodená a zakliesnená tak, že ju bolo veľmi ťažké z vozidla vytiahnuť.
Výsledky vyvolali paniku v antverpskej firme Cardoen, ktorá dováža čínske autá na belgický trh. "Landwind nebudeme predávať. Tieto autá nezodpovedajú bezpečnostným normám bežným na našom trhu. Nechceme riskovať," priznal šéf firmy Karel Cardoen.
Rastie nový obor
Číňania sa učia robiť autá od zahraničných firiem - najväčší podiel na celkovej čínskej výrobe majú viaceré európske a ázijské značky. Vlani ich v tejto krajine zišlo z výrobných pásov 2,3 milióna, raz toľko ako v Taliansku. V podstate celá produkcia sa umiestnila na domácom trhu, keďže export nových automobilov zatiaľ nehrá v Číne významnú rolu.
Dominuje Suzuki s vyše miliónom vyrobených vozidiel za vlaňajší rok, potom nasleduje Volkswagen, ktorý vyrobil 563-tisíc áut. Približne o polovicu menej ako VW predstavuje produkcia značky Buick, úspešné sú aj Honda, Hyundai, Mazda, Kia, Toyota, Citroën či Nissan.
Čínske automobilky si od partnerov osvojujú nielen potrebné výrobné zručnosti, ale púšťajú sa aj do zostavovania vlastnej palety vozidiel. Spolupracujú s európskymi, najmä talianskymi dizajnérmi, takže ich modely svojím vzhľadom už držia krok s európskou konkurenciou. General Motors odhaduje, že v tejto najľudnatejšej krajine sa v roku 2011 vyrobí 10 miliónov automobilov a stane sa najväčším automobiloým trhom i gigantickým výrobcom.
Autá čisto čínskej konštrukcie budú mať o 10 - 15 rokov podľa všetkého úspech aj na európskom trhu, najmä preto, že avizované ceny sa pohybujú zhruba v polovičnej výške v porovnaní so súčasnými cenami porovnateľných automobilov. Niektorí experti už dnes varujú: Čína je spiaca veľmoc a expanziu jej automobilového priemyslu môžeme reálne očakávať.

1. Vlajkovou loďou automobilky Brilliance je model Zhonghua, ktorý švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung označil za Maov Mercedes. Ide o vozidlo dlhé 4,88 metra s 2,4-litrovým motorom postavenom na konštrukčných princípoch japonskej automobilky Mitsubishi. Vozidlo má dizajn od talianskej návrhárskej dielne Giugiaro. Vo Švajčiarsku by mal od budúceho roku predávať za v prepočte 650- až 775-tisíc korún. V tom čase už bude spĺňať prísnu normu na množstvo škodlivín vo výfukových plynoch Euro 4.

2. Najväčšou šancu z čínskych vozidiel na predaj na Západe má teraz model Chery. Pôvabný kupé/kabriolet M14 vyzerá ako európsky produkt, presne ako Peugeot 307CC. Vyvinula ho talianska dizajnérska firma Pininfarina.

3. Štvordverové kompaktné Chery QQ bude stáť v Európe štyritisíc eur. V roku 2007 by sa malo začať predávať na trhu v USA a neskôr aj v Európe. Aj šesť typov motorov, ktoré sa budú vozidiel montovať, už zodpovedá norme Euro 4.

Čínske číslo 1
Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) je so 60-tisíc pracovníkmi najväčším výrobcom automobilov v Číne. V roku 2007 ich vyprodukuje milión a v roku 2010 bude patriť medzi šesť najväčších automobiliek sveta. SAIC už roky spolupracuje s Volkswagenom. Nespornou konkurenčnou výhodou Číňanov sú nízke mzdy. Priemerný pracovník SAIC zarába mesačne sedemtisíc korún.

Produkcia automobilov vo svete (rok 2004, v mil. kusov)
Európa 20,83
Európska únia (25 krajín) 18,33
Rusko 1,39
USA 12,00
Kanada 2,71
Mexiko 1,56
Brazília 2,21
Japonsko 10,51
Čína 5,10
Južná Kórea 3,47
Ostatné štáty 6,89
Celkom 64,17
Zdroj: OICA
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 03:25